مقایسه تاثیر ویژگی های متفاوت دو اثر معماری تجاری بزرگ مقیاس بر ایجاد رونق اقتصادی در منطقه 9 شهر مشهد

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
اهداف

تجربیات متعدد درباره تاثیر آثار معماری بر ایجاد پویایی اقتصادی شهر ها وجود دارد و میزان موفقیت اثر معماری در ایجاد این تاثیر، ارتباط مستقیم با ویژگی ها و کیفیت های آن اثر دارد. هدف از این پژوهش تبیین رابطه میان کیفیت های مختلف معماری با میزان ایجاد رشد اقتصادی برای محدوده پیرامون در بستر واقعیت های اجتماعی و جغرافیایی شهر مشهد بود.

روش شناسی

در این پژوهش بر اساس روش همبستگی و به صورت علی و مقایسه ای، دو اثر معماری با کاربری تجاری در محدوده منطقه 9 شهر مشهد و در بازه زمانی 7 ساله مورد بررسی قرار گرفت و چگونگی تاثیر ویژگی های کمی و کیفی این آثار بر مبنای روش اقتباس شده از "تکنیک شاخص کیفیت طراحی" بر ایجاد پویایی اقتصادی برای محدوده پیرامون بر اساس "آنالیز هدانیک" و "روش تفاوت در تفاوت ها"، تبیین شد.

یافته ها

در مورد دو بنای شاخص شهری، برقراری ارتباط مناسب با شهر و دسترسی به زیرساخت های شهری و خصوصا سیستم حمل و نقل عمومی و شریان های ارتباطی، بیشترین تاثیر مثبت در موفقیت اقتصادی پروژه را داشت و علاوه بر آن افزایش 24درصدی در بهره مندی از مفاهیم اصلی اقتباس شده از ابزار "شاخص کیفیت طراحی"، سبب ایجاد پویایی اقتصادی حدود 30درصدی در ارزش واحد های آپارتمانی پیرامون آن نسبت به محدوده مجاور پروژه دیگر با بهره مندی کمتر از این ویژگی ها شد.

نتیجه گیری

افزایش بهره مندی از کیفیت های شناسایی شده در اثر معماری، سبب ایجاد مطلوبیت و رونق اقتصادی بیشتر در محدوده پیرامون و شهر می شود. بر این اساس موارد شناسایی شده می تواند راهنمایی برای اولویت گذاری در مراحل مختلف شکل گیری پروژه ها باشد و هزینه هایی که برای ایجاد کیفیت های مناسب تر ایجاد می شود در بلندمدت تاثیرات مناسبی هم در مقبولیت پروژه و هم در ایجاد پویایی برای شهر و محدوده پیرامون اثر معماری خواهد داشت.

زبان:
فارسی
صفحات:
221 تا 230
لینک کوتاه:
magiran.com/p2449703 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!