جداسازی و شناسایی اکتینوباکترهای تولیدکننده آنتی بیوتیک از ساحل خلیج فارس

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

اکتینومیست ها باکتری های رشته ای و گرم مثبت هستند که به صورت آزاد یا ساپروفیت و گاه همزیست با گیاهان دیده می شوند. این باکتری ها را می توان از همه اکوسیستم ها ازجمله خاک، آب، رسوبات دریایی به ویژه آب های گرم جداسازی کرد. اکتینوباکتری های دریایی به عنوان تولیدکننده طیف وسیعی از متابولیت های ثانویه شناخته شده اند. درواقع هر سویه از اکتینوباکتری ها به احتمال زیاد ظرفیت ژنتیکی برای تولید 10 تا 20 متابولیت ثانویه را دارد. حدود 23000 نوع آنتی بیوتیک از میکروارگانیسم ها کشف شده است که طبق برآوردها حدود 10000 نوع از آنها از اکتینوباکتری ها جدا شده اند. متابولیت های ثانویه تولیدشده توسط اکتینوباکتری های دریایی، طیف گسترده ای از فعالیت های زیستی مانند ضدباکتری، ضدقارچ، ضدسرطان، سمیت سلولی، سیتواستاتیک، ضدعفونی، ضدانگل، ضدمالاریا، ضدویروسی، آنتی اکسیدان و ضدرگ زایی و غیره دارند.

مواد و روش‏‏ها

در این پژوهش برای جداسازی اکتینوباکتری ها، نمونه های آب و رسوب از خلیج فارس در محل ایستگاه انرژی اتمی بندر بوشهر جمع آوری شدند. برای کشت این نمونه ها از 7 نوع محیط کشت استفاده شد. برای تعیین هویت جدایه های به دست آمده، ویژگی های ریخت شناسی، تست های بیوشیمیایی و مطالعات مولکولی بررسی شدند.

نتایج

24 جدایه اکتینوباکتر از نمونه های آب و رسوب سواحل خلیج فارس جدا شدند که 18 جدایه فعالیت ضدباکتریایی داشتند؛ بنابراین، 75 درصد جدایه ها مولد آنتی بیوتیک بودند. 95 درصد مواد به دست آمده از این 18 سویه، اثر ضدباکتریایی علیه باکتری های گرم مثبت و 60 درصد علیه باکتری های گرم منفی داشتند. 60 درصد از این مواد علیه هر دو گروه باکتری موثر بودند.

بحث و نتیجه‏ گیری

 نتایج نشان دادند هرکدام از 18 نوع ماده ضدباکتری جداشده از 18 سویه مختلف، حداقل علیه یک باکتری بیماری زا موثر هستند که این نشان دهنده توانایی بالقوه این منبع برای مطالعه در زمینه دستیابی به آنتی بیوتیک های جدید است.

زبان:
فارسی
صفحات:
33 تا 50
لینک کوتاه:
magiran.com/p2449815 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!