مقایسه دیدگاه کتابداران کتابخانه های دانشگاهی و عمومی شهر تهران در مورد خدمات اشاعه اطلاعات معتبر در دوران همه گیری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

هدف این پژوهش مقایسه دیدگاه کتابداران کتابخانه‌های دانشگاهی و عمومی شهر تهران در مورد خدمات اشاعه اطلاعات و اخبار معتبر در دوران همه‌گیری از نظر خدمات و ابزارهای مورد استفاده و عوامل و متغیرهای تاثیرگذار است.

روش

این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی با رویکرد توصیفی-تحلیلی با استفاده از روش‌های اسنادی و پیمایشی انجام شده است. جامعه پژوهش کتابداران شاغل در کتابخانه‌های دانشگاهی و عمومی شهر تهران است. داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی و تحلیلی تحلیل شد.

یافته‌ها:

 میانگین خدمات اطلاعاتی ارایه شده در کتابخانه‌های دانشگاهی و عمومی، بین 3 تا 4 و تنها میانگین ارایه خدمات مجازی در بستر شبکه‌های اجتماعی در کتابخانه‌های دانشگاهی بالاتر از 4 است. از نظر ابزارهای مورد استفاده، در کتابخانه‌های عمومی ابزار شبکه‌های اجتماعی و در کتابخانه‌های دانشگاهی ابزارهای پایگاه‌های اطلاعاتی، شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها دارای میانگین بالاتر از 4 هستند. متغیرهای تاثیرگذار در سه بخش سازمان و زیرساخت، سرمایه انسانی و کاربری فعال قابل رهگیری است. از دیدگاه کتابداران، میانگین متغیرهای تاثیرگذار در بخش‌های سازمان و زیرساخت، سرمایه انسانی و کاربری فعال بسیار زیاد و بالاتر از 4 است. در بخش عوامل سازمان و زیرساخت، از نظر کتابداران کتابخانه‌های عمومی متغیر «ساعت کار و تعداد نیروی انسانی در کتابخانه» عامل موثرتری بر ارایه این خدمات است. در بخش کاربری فعال، متغیرهای سطح سواد و گروه سنی کاربران در کتابخانه‌های دانشگاهی و عمومی اهمیت کمتری داشته‌اند.

نتیجه‌گیری:

 میان نگرش کتابداران کتابخانه‌های دانشگاهی و عمومی شهر تهران تفاوت معناداری نسبت به شاخص‌های مربوط به متغیر سرمایه انسانی از میان متغیرهای تاثیرگذار بر خدمات اشاعه اطلاعات معتبر وجود دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
77 تا 100
لینک کوتاه:
magiran.com/p2450161 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!