رابطه استرس ناباروری با کیفیت رابطه زناشویی زنان نابارور: نقش میانجی تجارب معنوی

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

ناباروری یکی از مهم‌ترین بحران‌های دوران زندگی است که به مشکلات روانی، تجربیات استرس‌زا و کاهش کیفیت رابطه زناشویی منجر می‌شود. بنابراین، هدف پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی تجارب معنوی در رابطه استرس ناباروری با کیفیت رابطه زناشویی زنان نابارور بود.

روش کار

این مطالعه توصیفی-همبستگی از نوع معادلات ساختاری است. جامعه آماری پژوهش تمامی زنان مراجعه‌کننده به مرکز ناباروری شهر بیرجند در سال 1399 بود که از میان آنان نمونه‌ای به تعداد 120 نفر به‌روش نمونه‌گیری دردسترس انتخاب شدند و به پرسش‌نامه‌های استرس ناباروری نیوتن و همکاران، تجارب معنوی اندروود و ترسی و کیفیت رابطه زناشویی راست و همکاران پاسخ دادند. برای تحلیل داده ها از الگو سازی ساختاری و الگوریتم حداقل مربعات جزیی (PLS) استفاده شد. در این پژوهش همه موارد اخلاقی رعایت شده است و مولفان مقاله تضاد منافعی گزارش نکرده‌اند.

یافته‌ها

بر اساس نتایج به‌دست‌آمده رابطه بین استرس ناباروری با تجارب معنوی و رابطه بین تجارب معنوی با کیفیت رابطه زناشویی معکوس و معنادار بود؛ اما رابطه بین استرس ناباروری با کیفیت رابطه زناشویی مستقیم و معنادار بود (01/0>P). همچنین نتایج نشان داد که تجارب معنوی نقش میانجی در رابطه بین استرس ناباروری با کیفیت رابطه زناشویی زنان نابارور داشت (01/0>P).

نتیجه‌گیری

با توجه به نقش تجارب معنوی در رابطه بین استرس ناباروری با کیفیت رابطه زناشویی زنان نابارور، توجه مسیولان و متصدیان نظام سلامت به نقش عوامل موثر در افزایش کیفیت رابطه زناشویی زنان نابارور از ضروریات این پژوهش است.

زبان:
فارسی
صفحات:
103 تا 117
لینک کوتاه:
magiran.com/p2450526 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!