شناسایی سازوکار باد گپ کویر لوت (کولوجا)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

در این پژوهش یکی از پدیده های مهم آب وهوایی در نیمه شرقی ایران و در پهنه بیابان های مرکزی و شرقی ایران، معرفی شده است. در این مطالعه جهت شناسایی و معرفی، از داده های بازتحلیل شده اروپایی با دقت مکانی بالا (125/0) و ایستگاه های مشاهداتی به شکل ساعتی، ماهانه، فصلی استفاده شده است. نتایج واکاوی الگوهای همدید نشان داد منشاء وزش این باد اختلاف فشار مابین دو سامانه پرفشار (پرفشارهای اروپایی و پرفشار شمال آسیا) با کم فشار دینامیکی دریای عمان-خلیج فارس و کم فشار حرارتی لوت است. وجود دشت های وسیع در راستای نصف النهاری، میان کوه های شمال خراسان تا سواحل دریای عمان، بستر جغرافیایی ارتباط میان این کانون های فشار را به وجود آورده است. الگوی همدید این باد مشابه با الگو و منشاء باد 120روزه سیستان بوده و در کوه های شمال خراسان در اثر شرایط توپوگرافی شاخه ای غربی از این باد شمال سوی جداشده و به سمت جنوب می وزد. وجود پرفشار ثانویه شکل گرفته بر کوه های شمال خراسان، در تقویت دوباره این باد به عنوان واداشت ثانویه تاثیرگذار است. در ادامه مسیر، توپوگرافی یعنی وجود رشته کوه های موازی شمالی-جنوبی در دوسوی منطقه در همراهی با دشت های ساختمانی کم عارضه و کم ارتفاع مانند لوت شرایط مشابه دره ای سراسر و به نسبه کم عرض به وجود آورده است. وجود این تنگه شرایط عمل اثر برنولی و همگرایی باد و افزایش تندی و ایجاد باد گپ را فراهم می کند. این باد در طی سال دارای جهت غالب شمال غربی، شمالی-جنوب شرقی و جهت وزش آن متاثر از آرایش ناهمواری های منطقه است که در لایه های زیرین وردسپهر به شکل جت سطوح زیرین بوقوع می پیوندد. رفتار روزانه این باد متاثر از شرایط تابشی خورشید و گرمایش سطحی، به ویژه تقویت روزانه کم فشارهای گرمایشی است به گونه ای که بیشینه تندی این باد در ساعت های 12 و 15 همدید است.

زبان:
فارسی
صفحات:
45 تا 61
لینک کوتاه:
magiran.com/p2450981 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!