بررسی تاثیر اعتیاد به مورفین در مادر بر پلاستی سیته عصبی در مغز جنین رت های نژاد ویستار

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

مواجهه قبل از تولد با مورفین، اثرات طولانی‌مدتی بر شکل‌پذیری سیناپسی دارد. فاکتور نوروتروفیک مشتق‌شده از مغز نقش مهمی در بقا و رشد نورون ایفا کرده و به عنوان یک تعدیل‌کننده و انتقال‌دهنده عصبی در پلاستی‌سیته عصبی که برای شناخت، یادگیری و حافظه ضروری است، شرکت می‌کند. کیناز تنظیم‌شده با سیگنال خارج سلولی یکی از پروتیین‌های مهم پایین‌دست مسیر سیگنالینگ فاکتور نوروتروفیک مشتق شده از مغز-تروپومایسین کیناز رسپتور بی است. اثر دقیق اپیوییدها بر بیان کیناز تنظیم‌شده با سیگنال خارج سلولی در سلول‌های عصبی هنوز مشخص نیست. هدف از این مطالعه، بررسی تاثیر در معرض مورفین قرار‌ گرفتن قبل از تولد بر سطوح پروتیین فاکتور نوروتروفیک مشتق شده از مغز و کیناز تنظیم‌شده با سیگنال خارج سلولی در مغز جنین موش صحرایی بود.

روش بررسی

موش‌های صحرایی باردار دزهای افزایشی مورفین (1/0 تا 4/0 میلی‌گرم بر کیلوگرم) را در آب آشامیدنی خود دریافت کردند. مغز جنین‌های مادران معتاد به مورفین و گروه کنترل در روز نوزده بارداری جدا شد و سپس سطوح فاکتور نوروتروفیک مشتق شده از مغز و کیناز تنظیم شده با سیگنال خارج سلولی فسفریله با استفاده از روش وسترن بلات اندازه‌گیری شد. تجزیه و تحلیل آماری با استفاده از آزمون تی تست انجام شد.

یافته‌ها

داده‌های ما نشان داد که سطح فاکتور نوروتروفیک مشتق شده از مغز و کیناز تنظیم شده با سیگنال خارج سلولی فسفریله در مغز جنین مادران معتاد به مورفین نسبت به گروه کنترل به‌طور معناداری کاهش یافته است.

نتیجه‌گیری

 مواجهه مزمن با مورفین قبل از تولد می‌تواند شکل‌پذیری ساختاری مغز موش‌های صحرایی در حال رشد را تحت تاثیر قرار داده و آن را کاهش دهد. این احتمال وجود دارد که مورفین این اثر را با کاهش سطح فاکتور نوروتروفیک مشتق شده از مغز اعمال کند که این خود در‌نهایت فسفوریلاسیون کیناز تنظیم شده با سیگنال خارج سلولی را کاهش می‌دهد.

زبان:
فارسی
صفحات:
718 تا 725
لینک کوتاه:
magiran.com/p2451514 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!