بررسی ارتباط بین سطح استرادیول سرم و نمره استرس با عملکرد جنسی زنان مراجعه کننده به بیمارستان شهدای یافت آباد (همزمان با شیوع ویروس کرونا)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

عملکرد جنسی، بخشی از زندگی و رفتار انسانی و یک پدیده چندبعدی است که تحت تاثیر بسیاری از عوامل زیستی، روانی و اجتماعی قرار می گیرد. استرادیول از جمله هورمون هایی است که ارتباط مستقیم با سطح عملکرد جنسی دارد. همه گیری ویروس کرونا باعث استرس روانی و جسمی شدید شده که می تواند باعث کاهش عملکرد جنسی شود. مطالعه حاضر با هدف تعیین ارتباط بین سطح استرادیول سرم و نمره استرس با عملکرد جنسی زنان مراجعه کننده به بیمارستان شهدای یافت آباد (همزمان با شیوع ویروس کرونا) انجام شد.

روش کار

این مطالعه همبستگی در سال 1400 بر روی 223 زن 35-18 ساله متاهل و مراجعه کننده به درمانگاه زنان بیمارستان شهدا یافت آباد (همزمان با شیوع ویروس کرونا) انجام شد. زنان مراجعه کننده در فاز فولیکولر تحت خون گیری وریدی قرار گرفتند و سپس فرم مشخصات فردی (شامل اطلاعات فردی)، پرسشنامه عملکرد جنسی (FSFI) و پرسشنامه استرس داس را تکمیل کردند. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS (نسخه 21) و آزمون همبستگی پیرسون و آنالیز واریانس یک طرفه انجام شد. میزان p کمتر از 05/0 معنی دار در نظر گرفته شد.

یافته ها

بر اساس آزمون همبستگی پیرسون، میانگین نمره کلی عملکرد جنسی با استرس همبستگی معکوس و معناداری داشت (983/0=r، 001/0>p)؛ به عبارتی هرچه میزان استرس بیشتر می شد، نمره عملکرد جنسی کاهش می یافت. همچنین بر اساس این آزمون، سطح استرادیول با عملکرد جنسی همبستگی مثبت داشت (001/0=p، 223/0-=r).

نتیجه گیری

بر اساس نتایج مطالعه، شرایط استرس زا از جمله همه گیری کرونا می تواند باعث کاهش سطح استرادیول سرم و کاهش نمره عملکرد جنسی گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
69 تا 74
لینک کوتاه:
magiran.com/p2451860 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!