بازنمایی نشانه شناسانه تحولات اجتماعی در فیلم های سینمایی دهه 80 و 90 ایران؛ نشانه نشاسی فیلم های جدایی نادر از سیمین و ابد و یک روز
پژوهش حاضر، با هدف مطالعه بازنمایی تحولات اجتماعی دهه های 80 و 90 با تمرکز بر آثار سینمایی انجام شده است، تا در نهایت به این پرسش پاسخ دهد که آیا فیلمهای سینمایی مورد بررسی قادر به بازنمایی تحوالت اجتماعی در دو دهه 80 و 90 بوده اند؟. برای انجام این هدف و همچنین تحلیل فیلمها در این پژوهش، از نشانه شناسی از جمله روش های تحلیل کیفی استفاده شده است. همچنین از الگوی روایی بارت و الگوی همنشینی و جانشینی سوسور برای نشانه شناسی فیلمها استفاده شده است. همچنین جامعه تحقیق این پژوهش تمامی فیلمهای اجتماعی تولید شده در دهه 80 و90 هستند. بر این اساس دو فیلم "جدایی نادر از سیمین" و "ابد ویک روز" به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شده اند. درمورد یافته های تحقیق نیز باید گفت، با نشانه شناسی فیلم "جدایی نادر ازسیمین" ساخته اصغرفرهادی ده مضمون استخراج شد که در مابقی آثار فرهادی نیز این مضمونها تا حدود زیادی به چشم میخورد. "پنهانکاری، دروغ"، "مهاجرت"، "جدایی وطلاق عاطفی"، "اعتراض و سرخوردگی زنان"، "تقابل طبقات اجتماعی"، "تقابل سنت و مدرنیته"، "خانه های آشفته و زندگی متزلزل"، "احساس ناامنی در ارتباط با جهان پیرامون"، "سوءتفاهم و قضاوتهای زودهنگام" و"خرده اختلافهای زن وشوهری". در مورد مضامین فیلم "ابد ویک روز" اثر سعید روستایی نیز باید گفت، در این فیلم در مضامینی همچون "نمایش اوج تباهی و ویرانی"، "به تصویر کشیدن چهره عریان فقر"، "مسدود بودن مسیر حرکتی برای طبقه فرودست"، "مقصران وضعیت امروز طبقه فرودست؛ خودی یا غیر خودی" و " خشونت و شکاف بین نسلی" به تصویر کشیده شده است
بازنمایی ، نشانه شناسی ، سینما ، طبقه متوسط ، طبقه فرودست
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.