بررسی تعیین کننده های اجتماعی مرتبط با مرگ های ناشی از حوادث ترافیکی در شهر اصفهان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

حوادث ترافیکی سالانه جان بسیاری از مردم جهان را به خطر می اندازند. این حوادث در سطح دنیا به عنوان سومین علت مرگ ومیر مطرح هستند، اما در ایران در سطح وسیعتری مطرح می باشد. با توجه به لزوم توجه به مولفه های اجتماعی که موجب ایجاد مخاطره برای سلامت می شوند، این مطالعه با هدف بررسی ارتباط عوامل اجتماعی مرتبط با مرگ های ناشی از حوادث ترافیکی انجام شد.

روش کار

این مطالعه، مقطعی ثانویه می باشد، بر اساس چارچوب کمیسیون تعیین کننده های اجتماعی سلامت بر روی اطلاعات پرونده های مصدومین حوادث ترافیکی پذیرش شده در بیمارستانهای الزهرا و آیت الله کاشانی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سالهای 1396 - 1393 و بر روی 29909 پرونده  انجام گردید.داده ها با نرم افزار STATA14 و در سطح معناداری کمتر از پنج درصد تحلیل گردید.

یافته ها

نتایج مطالعه نشان داد719 (2.8 درصد)از مصدومین حوادث ترافیکی فوت نمودند. رگرسیون لجستیک چندگانه نشان داد نسبت شانس مرگ ناشی از حوادث ترافیکی در مردان، در افراد بیکار و بالای65 سال، در مصدومین منتقل شده از سایر مراکز و سرنشینان ون/کامیون کوچک بیشتر از سایرین می باشد.

نتیجه گیری

یا توجه به اهمیت و تاثیر شغل، جنس، سن، نحوه انتقال مصدوم و  نوع وسایل نقلیه بر مرگ ناشی از حوادث ترافیکی تدوین برنامه های پیشگیرانه و اتخاذ سیاست بر اساس عوامل تعیین کننده اجتماعی شناسایی شده  موثر بر مرگ و میر حوادث ترافیکی در عرصه سلامت پیشنهاد می گردد

زبان:
انگلیسی
صفحات:
91 تا 98
لینک کوتاه:
magiran.com/p2452687 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!