نقش میانجی ذهن آگاهی در رابطه بین اضطراب بیماری کرونا و کیفیت زندگی حرفه ای پرستاران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

COVID-19 فشار بی سابقه ای بر سیستم بهداشت و درمان کشورها وارد کرده و چالش های مختلفی را برای نیروی کار پرستاری ایجاد کرده است. این پژوهش با هدف بررسی نقش میانجی ذهن آگاهی در رابطه بین اضطراب بیماری کرونا و کیفیت زندگی حرفه ای پرستاران انجام شد.

روش کار

پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود و جامعه آماری آن را کلیه پرستاران شاغل در بیمارستان های دولتی شهر بیرجند (550) در سال 1400 تشکیل داد. ابزارهای پژوهش بین 300 نفر توزیع شد. برای انتخاب نمونه از روش نمونه گیری در دسترس استفاده شد. برای گردآوری داده ها مقیاس کیفیت زندگی حرفه ای، مقیاس اضطراب بیماری کرونا و پرسشنامه پنج بعدی ذهن آگاهی بکار رفت. داده ها به کمک مدل یابی معادلات ساختاری و استفاده از نرم افزار SPSS-22 و Lisrel 8.8 تحلیل شد.

یافته ها

از بین 300 پرسشنامه توزیع شده 269 نفر به پرسشنامه ها پاسخ کامل دادند. میانگین و انحراف معیار سن شرکت کننده ها 54/32 و 85/7 بود. بیشترین مقدار همبستگی بین مولفه توصیف و مشاهده ذهن آگاهی (01/0>p) و کمترین همبستگی بین مولفه فرسودگی کیفیت زندگی حرفه ای و اضطراب جسمانی (01/0>p) مشاهده شد. نتایج پژوهش نشان داد که مسیر مستقیم اضطراب کرونا به ذهن آگاهی (01/0>p)، ذهن آگاهی به کیفیت زندگی حرفه ای (01/0>p) و اضطراب کرونا به کیفیت زندگی حرفه ای (05/0> p) معنی دار بود. به علاوه مشخص شد که مسیر غیرمستقیم بین اضطراب بیماری کرونا و کیفیت زندگی حرفه ای از طریق ذهن آگاهی میانجی می شود (01/0>p).

نتیجه گیری

یافته های پژوهش از نقش میانجی ذهن آگاهی در رابطه بین اضطراب بیماری کرونا و کیفیت زندگی حرفه ای پرستاران حمایت کرد؛ بنابراین در نظر گرفتن نقش این متغیرهای پیش بین و میانجی توسط متخصصان، درمانگران، سازمان ها و موسسات خدمات سلامت به هنگام استخدام، آموزش، کارورزی و بازآموزی حرفه ای پرستاران ضروری به نظر می رسد.

زبان:
فارسی
صفحات:
18 تا 29
لینک کوتاه:
magiran.com/p2454076 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!