تاثیر عصاره ی هیدروالکلی Dracocephalum Kotschyi روی پارامترهای بیوشیمیایی و هماتولوژیک رات

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

 مقدمه:

 زرین گیاه (Dracocephalum Kotschyi)، یکی از گیاهان دارویی بومی ایران با خواص ضدالتهاب و ضداسپاسم می باشد. این مطالعه با هدف بررسی اثر عصاره ی هیدروالکلی زرین گیاه روی پارامترهای بیوشیمیایی و هماتولوژیک رات انجام شد.

روش ها

در این پژوهش، عصاره ی هیدروالکلی با روش ماسراسیون تهیه شد و محتوای ترکیبات فنولی عصاره با کمک روش فولین سیوکالتو ارزیابی گردید. پس از آن، عصاره به صورت امولسیون خوراکی به مدت 30 روز، در 3 دوز متفاوت (mg/kg200، 100 و 50) برای 3 گروه رات تجویز گردید، همچنین یک گروه شاهد و یک گروه حامل هم در نظر گرفته شد. پس از یک ماه تجویز عصاره و مشاهدات کیفی، از تمامی رات ها نمونه گیری خون، جهت اندازه گیری کمی پارامترهای بیوشیمیایی و هماتولوژیک انجام شد. بافت های کبد و کلیه ی هر موش در مطالعات بافت شناسی مورد بررسی قرار گرفت.

یافته ها

بر اساس نتایج این مطالعه، مصرف خوراکی عصاره ی هیدروالکلی زرین گیاه به مدت یک ماه، تغییر قابل ملاحظه ای در پارامترهای بیوشیمیایی و هماتولوژیک ایجاد نکرد. دوز بالای زرین گیاه باعث افزایش اندکی در میزان برخی آنزیم های کبدی (AST، ALT وALP) و دوز mg/kg 50 باعث افزایش کراتینین گردید. با این وجود، در بررسی میکروسکوپیک بافت های کبد و کلیه، آسیب بافتی مشاهده نشد.

نتیجه گیری

مصرف کوتاه مدت خوراکی عصاره ی هیدروالکلی گیاه در دوزهای مورد استفاده، اثر سوء روی پارامترهای بیموشیمیایی و هماتولوژیک خون نداشت. با این وجود تا زمانی که اثرات طولانی مدت زرین گیاه روی عملکرد کبدی و کلیوی مشخص نشده است، مصرف آن در بیماران با نارسایی کبدی و کلیوی توصیه نمی شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
278 تا 287
لینک کوتاه:
magiran.com/p2454667 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!