ارتباط کلونال و حساسیت ضد میکروبی در سرووارهای سالمونلا جدا شده از انسان و حیوانات اهلی در ایران: نگاه سلامت واحد

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیشینه

 سالمونلوز یکی از مهمترین بیماری های مشترک انسان و دام در سراسر جهان محسوب می شود.

هدف

هدف اصلی این مطالعه گزارش سرووارها، ارتباط کلونال و مقاومت ضد میکروبی سویه های سالمونلا جدا شده از انسان و حیوانات مختلف از جمله کبوتر، مرغ گوشتی، گاو، شتر، طوطی، و همستر در مناطق مختلف ایران بود.

روش کار

24 جدایه سالمونلا در سطح جنس با آزمایش های بیوشیمیایی و واکنش زنجیره ای پلیمراز (PCR) با نشان دادن حضور ژن invA تایید شدند؛ سرووارها تعیین گردید و ارتباط کلونال آن ها با استفاده از پروفایل RAPD-PCR و الگوی مقاومت آنتی بیوتیکی بررسی شد.

نتایج

در مجموع، سالمونلا تیفی موریوم شایع ترین سرووار (8/45%، 24/11) بود که از انسان، کبوتر، و شتر به دست آمد. سالمونلا انتریتیدیس (2/29%، 24/7) دومین سرووار شایع بود که در گاو، مرغ گوشتی، انسان، و همستر شناسایی شد. سالمونلا اینفنتیس (5/12%، 24/3) سرووار دیگری بود که تنها به ایزوله های مربوط به مرغ های گوشتی تعلق داشت. سالمونلا سفتنبرگ (5/12%، 24/3) نیز در ایزوله های مربوط به تخم مرغ و طوطی شناسایی گردید. الگوی VI به عنوان رایج ترین الگوی RAPD (3/33%) در این مطالعه شناسایی شد که در آن دو جدایه سالمونلا تیفی موریوم به دست آمده از انسان و کبوتر از نظر الگوی RAPD و مقاومت آنتی بیوتیکی کاملا یکسان بودند. آزمون حساسیت ضد میکروبی، مقاومت کامل (100%، 24/24) به تایلوزین و اریترومایسین را نشان داد. کلیه جدایه ها (100%، 24/24) به سفتریاکسون، سفیکسیم، و جنتامایسین حساس بودند. در مجموع، 75% جدایه ها دارای الگوهای مقاومت چند دارویی (MDR) بودند و در مجموع 15 پروفایل مختلف آنتی بیوتیکی شناسایی شد.

نتیجه گیری

 این مطالعه، احتمال انتقال سرووارهای سالمونلا به انسان را از طریق تماس با حیوانات مورد تایید قرار می دهد. بدین منظور اجرای نظارت های سیستماتیک در سطح ملی همراه با رویکردهای بهداشتی جهت کنترل عفونت های مربوط به سالمونلا ضروری است.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
104 تا 110
لینک کوتاه:
magiran.com/p2455712 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!