اولین تایید مولکولی-بالینی لیستریا مونوسیتوژنز بیماری زا در گاومیش های نیلی-راوی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیشینه

 لیستریوز یک بیماری مشترک بین انسان، حیوانات، پرندگان، ماهی ها، و سخت پوستان در سراسر جهان است. حیوانات اهلی به ویژه نشخوارکنندگان بیشتر به لیستریوز مستعد هستند. این بیماری عفونی توسط لیستریا مونوسیتوژنز ایجاد می شود که یک باکتری داخل سلولی است و می تواند از سد خونی مغزی، جفت و سد روده ای عبور کند. در پاکستان، میزان بروز و همچنین ابزارهای تشخیصی قابل اعتماد برای لیستریا مونوسیتوژنز در گاومیش های نیلی-راوی مشخص و شناخته شده نیستند.

هدف

این مطالعه به منظور شناسایی لیستریوز در گاومیش ها از طریق تکنیک های مولکولی و همچنین آنالیزهای هماتو-بیوشیمیایی طراحی شده است.

روش کار

در مجموع 230 نمونه (115 نمونه شیر و 115 نمونه مدفوع) از موارد لیستریوز علامت دار در گاومیش های نیلی-راوی از 3 ناحیه جغرافیایی (راولپندی، فیصل آباد، مظفرگار) پنجاب، کشور پاکستان جمع آوری شد. این نمونه ها با استفاده از کیت های تجاری تحت استخراج DNA قرار گرفتند. و تایید آلودگی با لیستریا مونوسیتوژنز به وسیله PCR معمولی انجام شد.

نتایج

نتایج نشان داد که به ترتیب 08/6%، و 34/4% از جدایه های حاصل از نمونه های شیر و مدفوع برای لیستریا مونوسیتوژنز مثبت بودند. آنالیز فیلوژنیک این ایزوله ها شباهت 97 تا 100% را با ایزوله های آمریکا، سوییس، ژاپن، و هند نشان داد. شماره های الحاق در بانک ژنی NCBI، HF558398 (سوییس)، KP965732 (هند)، EU372032 (آمریکا) و LC259850 (ژاپن) بود. آزمایش های هماتو-شیمیایی نشان داد که مقادیر WBC، فیبرینوژن پلاسما، ALT، و AST در گاومیش های بیمار در مقایسه با موارد سالم افزایش یافته است (P<0.05).

نتیجه گیری

 رخداد لیستریوز در گاومیش ها پایش و نظارت مداوم و پیوسته به منظور جلوگیری از این بیماری در حال تکوین در پاکستان را ضروری می سازد.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
120 تا 127
لینک کوتاه:
magiran.com/p2455714 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!