حدت، آنالیز MLST و مقاومت ضد میکروبی کمپیلوباکتر کلی جدا شده از طیور گوشتی در تامیل نادو، هند

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیشینه

گونه های کمپیلوباکتر، باکتری های زیونوز و شایع ترین علت گاستروانتریت ناشی از غذا در سراسر جهان هستند. ارتباط بین کمپیلوباکتریوز انسانی و مصرف طیور آلوده به خوبی اثبات شده است.

هدف

این مطالعه با هدف جداسازی تحت گونه های کمپیلوباکتر از مرغ ها و شناسایی خصوصیات آن ها با استفاده از روش های مولکولی انجام شد.

روش کار

در مجموع 241 اسکراب مخاطی از سکوم مرغ ها در پنج ناحیه تامیل نادو جمع آوری شدند. جداسازی باکتری ها با استفاده از محیط انتخابی کمپیلوباکتر فاقد خون حاوی مکمل ها انجام شد. گونه های کمپیلوباکتر با استفاده از PCR چندگانه شناسایی شدند و جدایه های کمپیلوباکتر کلی نیز برای 11 ژن حدت با استفاده از PCR مورد بررسی قرار گرفتند. تعیین نوع جدایه های کمپیلوباکتر کلی بر اساس هفت ژن خانه بان با روش تعیین توالی در چند ناحیه ژنی (MLST) انجام شد. حساسیت ضد میکروبی نیز با استفاده از آزمایش میکرودایلوشن رزازورین تعیین شد.

نتایج

شیوع کمپیلوباکتر کلی و کمپیلوباکتر ژوژنی به ترتیب 94/14% (241/36) و 32/3% (241/8) بود. ژن های حدت flaA، flaB، cadF، cdtA، cdtB، cdtC، ciaB، و ceuE در تمام 36 جدایه کمپیلوباکتر کلی وجود داشتند. ژن های pldA، و racR به ترتیب در 33/58% (36/21)، و 67/16% (36/6) جدایه ها و ژن dnaJ فقط در یک جدایه وجود داشتند. دو توالی جدید (ST-10872, ST-11031) در این مطالعه یافت شد. اگر چه ST های مختلف شناسایی شدند، اما تمام ST ها متعلق به مجموعه کلونال ST-828 بودند. تمام 14 جدایه کمپیلوباکتر کلی مقاومت 100% در برابر نالیدیکسیک اسید را نشان دادند و مقاومت بیشتری نسبت به تتراسیکلین (8/92%)، اریترومایسین (4/71%)، کلیندامایسین (4/71%)، و آزیترومایسین (2/64%) نیز مشاهده شد. تمام جدایه های کمپیلوباکتر کلی نسبت به کلرامفنیکل حساس بودند و حساسیت بیشتری نسبت به سیپروفلوکساسین (5/78%) و جنتامایسین (4/71%) مشاهده شد.

نتیجه گیری

مطالعه حاضر نشان داد که در تامیل نادو کمپیلوباکتر کلی در جوجه های گوشتی نسبت به کمپیلوباکتر ژوژنی شیوع بیشتری دارد. حضور کمپیلوباکتر کلی و کمپیلوباکتر ژوژنی در نمونه های سکومی مرغ های کشتارگاهی نشان دهنده خطرات احتمالی برای بهداشت عمومی است.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
128 تا 136
لینک کوتاه:
magiran.com/p2455715 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!