ترکیبات مختلف بستر بر تحرک جوجه های گوشتی تاثیر می گذارد

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیشینه

مواد تشکیل دهنده بستر باید به گونه ای باشد که رطوبت را جذب کند، ضربات را کاهش دهد، به مرغ ها اجازه دهد که رفتار طبیعی خود را بروز دهند، سبب کاهش بروز صدمات به بالشتک پا و مفاصل شود و کیفیت بازده لاشه را بهبود ببخشد.

هدف

مطالعه حاضر اثر مواد مختلف بستر با سطوح مختلفی از علف خشک شده (Zoysia japonica) را بر پیدایش ضایعات در سیستم حرکتی مرغ های گوشتی مورد بررسی قرار داده است.

روش کار

هزار جوجه نر هشت روزه از نژاد Cobb 500® در یک مطالعه کاملا تصادفی با طرح فاکتوریل 2 × 3 توزیع شدند: سه سطح مختلف از چمن و دو سطح ماده بستر (100% تراشه چوب، 100% پوسته برنج، 25% چمن و 75% تراشه چوب، 25% چمن و 75% پوسته برنج، 50% چمن و 50% تراشه چوب، 50% چمن و 50% پوسته برنج). پرنده ها در سن 21، 28، 35، و 42 روزگی برای ارزیابی درماتیت کف پا مورد بررسی قرار گرفتند. ده پرنده از هر تکرار شناسایی و به صورت هفتگی از روز 21 تا 42 برای بررسی نمره راه رفتن، تمایل به دراز کشیدن و همچنین زاویه (والگوس و واروس) مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفتند. در سن 43 روزگی، تعداد 60 پرنده از هر تیمار ذبح و از نظر دژنراسیون استخوان ران و دیسکندروپلازی استخوان درشت نی ارزیابی شدند.

نتایج

ترکیبات مختلف بستر بر بروز لنگش، دیسکندروپلازی درشت نی و اسپوندیلولیستزیس اثر نگذاشت. امتیاز مربوط به درماتیت کف پا در گروه حاوی 50% علف پس از 28 روز افزایش یافت.

نتیجه گیری

 سن در مقایسه با مواد تشکیل دهنده بستر نقش بیشتری را در ایجاد صدمات حرکتی ایفا می کند. توصیه می شود که از چمن خشک شده فقط برای بستر جوجه های جوان استفاده شود.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
137 تا 146
لینک کوتاه:
magiran.com/p2455716 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!