مقایسه اثربخشی عصاره نانوریزپوشانی شده با صمغ های کیتوزان، قدومه شیرازی و کیتوزان-قدومه شیرازی با عصاره آزاد برگ گیاه پونه (Mentha pulegium) بر پایداری اکسایشی روغن سویا در شرایط گرمخانه گذاری 18 روزه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه مطالعاتی

افزودن عصاره گیاه پونه ریزپوشانی شده به روغن سویا می تواند منجر به افزایش پایداری اکسایشی روغن نسبت به عصاره آزاد در طی نگهداری شود.

هدف

مقایسه نانوامولسیون های ریزپوشانی شده با پوشش های کیتوزان، قدومه شیرازی و کیتوزان: قدومه شیرازی (1:1) با عصاره آزاد(500 و 1000 پی پی ام) در پایداری اکسایشی روغن سویا طی گرمخانه گذاری 18 روزه، هدف این مطالعه بود.

روش کار

آزمون های مرتبط با محتوای فنولی، میزان فعالیت آنتی اکسیدانی و پایداری اکسایشی بر روی عصاره ها انجام شد. امولسیون اولیه با پوشش دهی عصاره با روغن سویا و به کمک توییین 80 (5 :33:62) و امولسیون ثانویه با پوشش امولسیون اولیه با صمغ های مذکور(1: 3) تشکیل گردید. اثر آنتی اکسیدانی تیمارها در روغن سویا در دمای 65 درجه سانتیگراد و طی 18 روز گرمخانه گذاری و با سنجش های پایداری اکسایشی بررسی شد.

نتایج

بالاترین فعالیت آنتی اکسیدانی مربوط به تیمار 10-50 در غلظت 500 پی پی ام عصاره بود (05/0p<). در پایان دوره گرمخانه گذاری، روغن حاوی عصاره نانوریزپوشانی شده با پوشش ترکیبی قدومه شیرازی:کیتوزان نسبت به پوشش های کیتوزان و قدومه شیرازی در غلظت 500 پی پی ام ، پایداری اکسایشی بیشتری(با عدد پراکسید 00/48 میلی اکی والان در کیلوگرم روغن ، اندیس تیوباربیوتیک اسید 61/0 میلی گرم مالون آلدهید در کیلوگرم روغن و دی ان مزدوج 64/43 میلی مول در لیتر) را از خود نشان داد که با آنتی اکسیدان سنتزی TBHQ اختلاف معنی داری نداشت (05/0<p). نانوریزپوشانی عصاره با پوشش ترکیبی، بیشترین رهایش ترکیبات فنولی را طی زمان داشت (از 15/34 به 89/64 میلی گرم بر کیلوگرم).

نتیجه گیری نهایی

نانوریزپوشانی عصاره برگ گیاه پونه در پوشش ترکیبی صمغ قدومه شیرازی:کیتوزان به نسبت 1:1 و با غلظت 500 پی پی ام می تواند به عنوان جایگزین مناسبی برای آنتی اکسیدان های سنتزی مورد استفاده واقع شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
29 تا 60
لینک کوتاه:
magiran.com/p2456241 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!