اثربخشی مداخله مبتنی بر نیازهای مشاوره ای بر بهزیستی روان شناختی دانش آموزان با اختلال نارساخوانی: یک مطالعه نیمه تجربی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

آموزش به دانش آموزان با اختلال نارساخوانی برای حل مشکلات ایجاد شده در زندگی آن ها اهمیت زیادی دارد و درمان گران با ارایه آموزش های مختلف سعی بر این دارند تا به شیوه ای عمل نمایند که این دانش آموزان به روش بهتری زندگی کنند. بنابراین هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی مداخله مبتنی بر نیازهای مشاوره ای بر بهزیستی روان شناختی دانش آموزان با اختلال نارساخوانی بود.

مواد و روش ها

 پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی با طرح پیش آزمون، پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دارای اختلال نارساخوانی شهر کرمان در سال 1398 بود که تعداد 40 نفر (20 نفر گروه کنترل و 20 نفر گروه آزمایش) به عنوان نمونه با اجرای پرسش نامه اختلالات خواندن و با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. گروه آزمایش تحت آموزش مشاوره مبتنی بر نیازهای مشاوره ای (8 جلسه 90 دقیقه ای) قرار گرفتند. گروه کنترل هیچ گونه آموزشی دریافت نکردند. اطلاعات پژوهش از طریق پرسش نامه بهزیستی روان شناختی Ryff (2002) جمع آوری گردید. از آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و تحلیل کوواریانس یک متغیره جهت تحلیل داده ها استفاده شد.

یافته ها

نتایج نشان داد که آموزش مداخله مبتنی بر نیازهای مشاوره ای در افزایش بهزیستی روان شناختی در مرحله پس آزمون موثر بود (001/0<p). بر اساس ضریب اتا، مقدار این تاثیر 51/0 بود.

نتیجه گیری

بر اساس یافته های پژوهش حاضر، استفاده از آموزش مبتنی بر نیازهای مشاوره ای به عنوان یک مداخله روان شناختی موثر به منظور افزایش بهزیستی روان شناختی دانش آموزان با اختلال نارساخوانی توصیه می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
281 تا 292
لینک کوتاه:
magiran.com/p2456517 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!