نقش بهزیستی روان شناختی و امید به زندگی در اضطراب اجتماعی دختران ساکن در مراکز بهزیستی شهر تهران در سال 1397: یک مطالعه توصیفی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

نوجوانان از نظر روانی، عاطفی و ارتباطات اجتماعی با مشکلاتی روبه رو هستند. بهزیستی روان شناختی و امید از مهم ترین مولفه های سلامت روانی هستند. این پژوهش با هدف تعیین نقش بهزیستی روان شناختی و امید به زندگی در اضطراب اجتماعی انجام شد.

مواد و روش ها

در این مطالعه توصیفی، جامعه آماری پژوهش شامل دختران ساکن در مراکز بهزیستی شهر تهران در سال 1397 بودند که بر اساس نمونه گیری در دسترس 168 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها سه پرسش نامه مقیاس اضطراب اجتماعی Jerabek، مقیاس امید Snyder و مقیاس بهزیستی روان شناختی Ryff، بود. تحلیل داده ها توسط آزمون های همبستگی Pearson و رگرسیون خطی چندگانه انجام شد.

یافته ها

یافته ها نشان داد که بهزیستی روان شناختی و امید به زندگی به صورت معکوس اضطراب اجتماعی را پیش بینی می کنند. هم چنین، میان مولفه های بهزیستی روان شناختی، متغیر پذیرش خود (179/0-=r، 05/0>p)، متغیر زندگی هدفمند (291/0-=r، 05/0>p) و متغیر امید به زندگی (226/0-=r، 01/0>p) با اضطراب اجتماعی رابطه منفی و معنی داری وجود دارد. بین سایر مولفه های بهزستی روان شناختی (ارتباط مثبت با دیگران، خودمختاری، تسلط بر محیط و رشد فردی) و مولفه گذرگاه امید به زندگی با اضطراب اجتماعی رابطه معناداری وجود نداشت (05/0<p).

نتیجه گیری

نتایج این مطالعه می تواند هم از جنبه نظری (گسترش و غنی سازی مفاهیم نظری در حوزه نوجوان) و هم از جنبه عملیاتی (برگزاری کارگاه های آموزشی در زمینه آگاهی دادن به نوجوانان بی سرپرست در زمینه بهزیستی روان شناختی و امید به زندگی برای پیش گیری از اضطراب اجتماعی) به پژوهش گران و درمان گران حوزه سلامت روان یاری رساند.

زبان:
فارسی
صفحات:
293 تا 310
لینک کوتاه:
magiran.com/p2456518 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!