بررسی روند تغییرات دما و بارش حوضه های آبریز ایران در افق 20 سال آینده بر اساس برونداد مدل های CMIP6

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

تغییر اقلیم با تغییر در دما و بارش بر چرخه هیدرولوژیکی، بر منابع آب در دسترس و تقاضای آب اثر می گذارد. در این راستا پیش نگری تغییرات دما و بارش توسط مدل های گزارش ششم ارزیابی تغییر اقلیم به دلیل افزایش دقت در برونداد آن ها، می تواند کمک شایانی را برای برنامه ریزی و مدیریت منابع آب در دوره آتی نماید. به علاوه، تعیین مدل های مناسب از میان این مدل های اقلیمی راهگشای پژوهش های آتی در زمینه بررسی اثرات تغییرات اقلیم خواهد بود. تحقیق حاضر به منظور دستیابی به اهداف فوق انجام گرفت. در این زمینه ابتدا به منظور افزایش دقت نتایج مدل های اقلیمی، برونداد 10 مدل اقلیمی گزارش ششم در دوره تاریخی (1995-2014) در مقایسه داده های مشاهداتی بر اساس سنجه KGE رتبه بندی شدند و بر مبنای رتبه های حاصل، وزن دهی مدل ها صورت گرفت. در ادامه، نتایج تصویرسازی مدل های اقلیمی تحت سه سناریوی SSP126، SSP245 و SSP585 دوره آتی، پس از ترکیب برونداد مدل ها بر اساس وزن های محاسبه شده، حاصل شد و درنهایت متوسط تغییرات دما و بارش در افق 2020-2039 نسبت به دوره تاریخی برای حوضه های آبریز ایران ارایه گردید. نتایج بررسی رتبه بندی مدل های اقلیمی بر اساس توانایی آن ها در تصویرسازی های اقلیمی نشان داد مدل های برتر بسته به اقلیم نواحی مختلف، متفاوت می باشند و تنوع آن ها در شبیه سازی بارش نسبت به دما در ایران بیشتر است. به طوری که از میان 10 مدل CMIP6، 6 مدل برتر برای شبیه سازی بارش و 4 مدل برتر برای شبیه سازی دما در نواحی مختلف کشور تعیین شد. به علاوه نتایج حاصل از تصویرسازی اقلیمی حاکی از تغییر بارش از حدود 19+ تا 12- درصد و افزایش دما به طور متوسط در دامنه ی 1/0 تا 6/0 درجه سلسیوس در حوضه های مختلف کشور طی 20 سال آتی خواهد بود، به طوری که نواحی غربی کشور بیشترین کاهش بارندگی را در این دوره تجربه خواهند کرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
11 تا 24
لینک کوتاه:
magiran.com/p2456605 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!