آینده پژوهی عوامل روانشناختی موثر بر ازدواج جوانان در چشم انداز توسعه 1420 ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

هدف پژوهش حاضر این بوده است تا با بهره گیری از روش آینده پژوهی عوامل روانشناختی موثر بر ازدواج جوانان در چشم انداز توسعه 1420 ایران را از دیدگاه متخصصان حوزه مربوطه استخراج و تبیین نماید. پژوهش حاضر از نظرهدف کاربردی و از نظر گرداوری داده ها توصیفی از نوع پیمایشی و به روش دلفی بوده است. این پژوهش از نظر نوع داده ها و تحلیل آماری، از نوع سطحی بوده است. در این پژوهش برای گردآوری داده ها از مصاحبه نیم ساختار یافته، مقیاس تدوینی بر اساس نظرات خبرگان و پرسشنامه عدم قطعیت های اساسی استفاده شده است. هر سه ابزار مذکور توسط محقق تدوین شده اند. در این پژوهش به منظور بیان توصیفی داده ها از آمار توصیفی شامل: فراوانی، شاخص های پراکندگی و شاخص های مرکزی استفاده شده است. از آنجایی که تحقیق حاضر از جمله تحقیقات کیفی محسوب می شود، آزمون مناسب برای بررسی سوالات تحقیق، آزمون رتبه بندی فریدمن بوده است. برای تحلیل داده های آماری از نرم افزار spss ویرایش 23 و مایکروسافت اکسل استفاده شده است. بر اساس نتایج به دست آمده و بر حسب اهمیت، مولفه های فردی-روانشناختی موثر بر ازدواج جوانان در آینده بدین ترتیب بوده اند: درک متقابل، سبک دلبستگی زوجین، انعطاف پذیری شناختی، سبک فرزندپروری والدین، بلوغ فکری، دانش زندگی متاهلی، خودشناسی

زبان:
انگلیسی
صفحات:
364 تا 376
لینک کوتاه:
magiran.com/p2457539 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!