رویکردهای مواجهه با پدیده بازنشستگی و سالمندی؛ از سیاست های دولتی تا ظرفیت های محلی

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

یکی از مسایل عمده جمعیتی عموما در کشورهای جهان مسیله سالخوردگی جمعیت و پیامدهای ناشی از آن است. در حال حاضر کشور ایران نیز مرحله انتقال ساختار سنی جمعیت از جوانی به سالخوردگی را تجربه می کند. روند تغییرات جمعیت شناختی و افزایش سالمندی در کشور از یک سو و چالش های موجود در نظام بازنشستگی و ارایه خدمات به سالمندان از سوی دیگر، از جمله مسایل مهم در مواجه با این پدیده است. این پژوهش با رویکرد کیفی و با روش تحلیلی به دنبال بررسی رویکردهای مواجهه با چالش های سالمندی و بازنستگی از طریق بررسی تجربه های جهانی است. جمع آوری داده ها و اطلاعات با بهره گیری از روش کتابخانه ای و اسنادی حاصل شده است. بررسی تجربه کشورهای ژاپن، آمریکا، سوید و بریتانیا نشان می دهد در مورد پدیده سالخوردگی جمعیت و پیامدهای دولت ها نمی-توانند به تنهایی و بدون بکارگیری ظرفیت های محلی، با مسایل و مشکلات جامعه مقابله کنند. اگرچه نظام های حمایتی رسمی برای جلوگیری از فقر سالمندان و ارتقای سلامت آنها ضروری است، مجموعه ای از برنامه ها نیز وجود دارد که عمدتا نهادهای محلی مانند مدارس، موسسه های خیریه، شهرداری ها یا کارآفرینان انجام می دهند. ویژگی غالب این اقدامات، به کارگیری خلاقیت، نوآوری و استفاده از ظرفیت های محلی برای کمک به سالمندان و بازنشستگان است.

زبان:
فارسی
صفحات:
41 تا 48
لینک کوتاه:
magiran.com/p2459887 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!