ارزیابی اثربخشی مراقبتهای روانشناختی در کاهش شدت نشانه های مشکلات اضطراب سالمندان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

سالمندی دوران حساسی از زندگی بوده که توجه به مسایل و نیازهای این مرحله یک ضرورت می باشد. توجه به نیازهای بهداشتی، عاطفی و روانی و برطرف کردن این نیازها مستلزم شناخت بهتر آنان می باشد.

روش کار

پژوهش حاضر از نوع شبه آزمایشی بوده و جامعه آماری پژوهش، کلیه سالمندان دارای علایم اضطراب (جمعیت زیرحد مرضی) مقیم خانه های سالمندان شهر تهران می باشند. نمونه پژوهش به صورت هدفمند با حجم 30 نفر انتخاب شدند که به دو گروه 15 نفره آزمایش و کنترل در انتظار درمان تقسیم شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش سیاهه 21 سوالی اضطراب بک، پرسشنامه اطلاعات جمعیت شناختی محقق ساخته و برنامه مراقبت های روانشناختی سالمندان بوده است. برای گروه آزمایشی مداخله آموزشی 7 جلسه براساس برنامه مراقبت روان شناختی سالمندان توسط مداخله گر اعمال گردید و گروه کنترل در انتظار درمان هیچگونه مداخله ای دریافت نکردند. در پژوهش حاضر برای تحلیل داده های توصیفی از شاخص های آمار توصیفی، میانگین و انحراف استاندارد و برای تحلیل استنباطی، از تحلیل کوواریانس استفاده شد و تمامی تحلیل ها از نرم افزار SPSS نسخه 23 استفاده شد.

یافته ها:

 نتایج حاصل ازتحلیل کوواریانس یک راهه نشان داد، آموزش هفت جلسه ای برنامه مراقبت های روانشناختی درکاهش شدت نشانه های مشکلات اضطراب سالمندان شرکت کننده در پژوهش هم از نظر آماری در سطح (p<05/0  ) و هم از نظر بالینی معنادار است. 

نتیجه گیری: 

برنامه مراقبت‎های روان‎شناختی از طریق فعال سازی تمام مولفه های شناختی، بدنی و عاطفی و با آموزش مهارت ها، و همچنین با افزایش انگیزه مشارکت و اشتیاق بر تغییر سبب کاهش اضطراب سالمندان می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
30 تا 39
لینک کوتاه:
magiran.com/p2460234 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!