برنامه ریزی راهبردی توسعه گردشگری سلامت (رنگ درمانی) با استفاده از مدل-هایSOAR و QFD (نمونه موردی: شهر گرمی)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

امروزه گردشگری سلامت یکی از پیشرو ترین صنعت های توسعه شهری است که توانسته تحولات مثبتی در شهرها ایجاد کند. گردشگری رنگ یا رنگ درمانی یکی از انواع جدید گردشگری سلامت است که موجبات بهبود سلامت روحی-روانی شهروندان و گردشگران فراهم می آورد. در همین راستا هدف این تحقیق برنامه ریزی توسعه گردشگری سلامت از نوع رنگ درمانی در راستای توسعه شهر گرمی است. تحقیق حاظر از لحاظ ماهیت توصیفی- تحلیلی و از لحاظ هدف کاربردی است و جامعه آماری آن را، خبرگان شهر گرمی تشکیل می دهند که به روش گلوله برفی، 10 نفر از کاشناسان آشنا به شهر گرمی و موضوع رنگ، به عنوان نمونه آماری منتخب تحقیق، انتخاب و مورد پرسشگری قرار گرفتند. همچنین از مدل های مدیریت استراتژیک (SOAR و QFD) جهت تحلیل داده های به دست آمده استفاده شده است. نتایج ماتریس سوآر بیانگر این امر است که تعداد 7 نقطه قوت و تعداد 5 فرصت برای گردشگری رنگ یا رنگ درمانی شهر گرمی شناسایی شده است که در این خصوص تعداد 3 آرمان هم راستا و تعداد 6 نتیجه تدوین شده است. ضمنا جهت دستیابی به این نتایج و آرمان ها تعداد 6 راهبرد تدوین شده است. نهایتا اولویت بندی راهبردها با استفاده از مدل خانه کیفیت نشان داد که راهبرد " استفاده از سرمایه گذاران منطقه جهت توسعه گردشگری رنگ/رنگ درمانی"، مهمترین راهبرد برای توسعه گردشگری رنگ/رنگ درمانی در شهر گرمی است. در کنار این راهبرد، راهبردهای "استفاده از مشارکت مردمی در راستای توسعه گردشگری رنگ/رنگ درمانی و استفاده از عزم جدی مسولین منطقه ای و کشوری جهت توسعه گردشگری رنگ/رنگ درمانی هم مطرح هستند. نتیجه اینکه سه رکن، مردم، مسولان و منابع مالی که اتفاقا هر سه از نیازهای اساسی این تحقیق بودند، مهمترین عوامل توسعه گردشگری رنگ یا رنگ درمانی در شهر گرمی می باشند.

زبان:
فارسی
صفحات:
5110 تا 5120
لینک کوتاه:
magiran.com/p2460846 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!