ارزیابی عملکرد توزیع آب آبیاری در کانال های اصلی و فرعی شبکه آبیاری آبشار اصفهان تحت سناریوهای بهره برداری نرمال و کم آبی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
این مطالعه با توسعه مدل شبیه ساز هیدرولیک جریان در کانال آبیاری، اقدام به ارزیابی مکانی کفایت توزیع آب در محدوده شبکه آبیاری آبشار اصفهان نمود. برای این منظور شبیه سازی توزیع آب بین آبگیرهای کانال اصلی و فرعی، در طول یک فصل آبیاری، براساس تحلیل مکانی شاخص ارزیابی عملکرد کفایت توزیع آب، انجام شد. برنامه ریزی توزیع و تحویل روزانه، مطابق با آن چه در واقعیت انجام می شود، براساس اطلاعات حقابه، فروش آب و سهم مشخص شده برای هر دریچه آبگیر درجه دو و درجه سه، تهیه و با مدل ساده شده ریاضی انتگرالی-تاخیری در محیط MATLAB لینک شد. پنج سناریوی بهره برداری، نماینده شرایط نرمال، پرآبی و کم آبی، مطابق با الگوهای غالب تخصیص آب سطحی در نظر گرفته شد. نتایج شبیه سازی در کانال های اصلی و فرعی، حاکی از روند غالبا کاهشی کفایت تحویل آب از آبگیرهای بالادست تا پایین دست، بوده به طوری که تحت سناریوهای کم آبی پنج، 15 و 30 درصد شاخص کفایت به ترتیب در محدوده های 69-41 درصد، 95-29 درصد و 65-19 درصد متغیر بوده است. توجیه این پدیده علاوه بر ماهیت کنترل بالادستی بودن بهره برداری، به ناکارآمدی روش سنتی بهره برداری دستی و هم چنین عدم انعطاف پذیری کافی سازه های تنظیم سطح آب و آبگیرها، در توزیع قابل اعتماد آب آبیاری تحت سناریوهای کم آبی می باشد. با کاهش جریان ورودی، به سبب کم آبی، آسیب پذیری فرایند توزیع آب در آبگیرهای پایین دست افزایش یافته و شرایط مطلوب تحویل آب تنها در تعداد محدودی از آبگیرها واقع شده در ابتدای کانال های اصلی و فرعی دیده می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
389 تا 404
لینک کوتاه:
magiran.com/p2461072 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!