تحلیل ظرفیت برد با تاکید بر منابع آبی با استفاده از روش بار و حامل بار (مطالعه موردی: استان تهران)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

امروزه با رشد سریع اقتصاد و توسعه جوامع شهری، تعارض بین منابع مورد استفاده و انسان تشدید شده است لذا آگاهی از ظرفیت منابع موجود در راستای تحقق اهداف برنامه ریزی و توسعه یک ضرورت غیرقابل انکاراست. در این پژوهش سعی شده است از یک سو ظرفیت برد منابع آبی استان و فشاری که به آن وارد می گردد و از سوی دیگر روند افزایشی آلاینده ها در کاهش این ظرفیت مورد توجه قرار گیرد. معیارهای مورد نظر  در این پژوهش به دو گروه حامل و بار تقسیم بندی شده اند. حامل ها از سه بعد تاسیسات آب، تامین آب و محیط زیست و بار ناشی از فعالیت انسان در چهار بخش آب مصرفی و فاضلاب تولیدی، اقتصادی-اجتماعی و آلودگی شامل پسماند و هوا مورد بررسی قرار گرفته است. جهت وزن دهی به شاخص ها از روش آنتروپی شانون استفاده شده است. در نهایت  با استفاده از تعامل بارها نسبت به حامل ها، ظرفیت برد منابع آبی استان تهران برآورد شده است. یافته های تحقیق نشان می دهد در حامل تامین آب که به عنوان عامل کلیدی در این مطالعه مورد توجه قرار گرفته است، شاخص منابع آب زیرزمینی با وزن 0.0086 بیشترین اهمیت را دارد. همچنین طبق نتایج  مربوط به تعامل بار به حامل به ترتیب حامل منابع آب با مقدار 23.748 بیشترین ظرفیت موجود، سپس حامل محیط زیست میزان6.5663 و در نهایت حامل تاسیسات آبی به عنوان پایین ترین ظرفیت مربوط به استان تهران از بین سه حامل با مقدار 3.7092 می باشد. در نهایت مقدار عددی ظرفیت برد کلی استان تهران براساس شاخص های تعیین شده  34.0235 بدست آمده است. در مطالعات آتی در صورت تکمیل داده ها و اطلاعات مربوط به سایر استان ها با اجرای روش مورد استفاده در این مطالعه برای سایر استان ها، امکان مقایسه بین مقادیر ظرفیت برد، در سطح ملی مهیا می گردد، که نتایج آن می تواند به بهبود روند برنامه ریزی بر مبنای مقایسه بین استان ها، کمک شایانی نماید.

زبان:
فارسی
صفحات:
95 تا 109
لینک کوتاه:
magiran.com/p2461212 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!