بررسی تغییرات مورفولوژیک تارهای عضلانی و پایانه های عصبی نورون حرکتی موش های صحرایی نر از کودکی تا پیری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر گذر زمان و سن بر تغییرات مورفولوژیک موش های صحرایی نر بود.

روش بررسی

برای انجام این مطالعه تجربی ، 15 سر موش صحرایی نر نژاد ویستار در سه رده سنی 2 هفته ای (150 - 100 گرم)، 6 هفته ای (250 - 220 گرم) و 96 هفته ای (320 - 280 گرم) به مدت شش هفته در آزمایشگاه بافت و ژن پاسارگاد تهران نگهداری شدند و 48 ساعت پس از آن قربانی و عضله نعلی استخراج گردید. اندازه گیری سطح مقطع و تعداد تارهای عضلانی توسط میکروسکوپ نوری انجام گرفت. به منظور اندازه گیری پروتیین های sema3a وNCAM تارهای عضلانی، از روش ایمونوهیستوشیمیایی استفاده شد. برای تعیین تفاوت بین گروه ها از تحلیل واریانس یک طرفه با آزمون تعقیبی توکی در سطح معنی داری 0/05≥p استفاده شد. تجزیه و تحلیل آماری توسط نرم افزار Prism5 انجام شد.

نتایج

نتایج نشان داد که تفاوت معنی دار در سطح مقطع تارهای عضلانی بین رده سنی کودک و جوان (0/01=p)، کودک و سالمند (0/049=p) و جوان و سالمند (0/049=p) وجود دارد. هم چنین کاهش معنی دار در تعداد تارهای عضلانی در رده سنی سالمند نسبت به کودک (012/0=p) و سالمند به جوان (001/0=p) وجود داشت. و بیان پروتیین sema3a با گذر زمان بین رده های سنی کودک و جوان (0/048=p)، کودک و سالمند (0/0001=P) و جوان و سالمند (0/0001=P) افزایش معنی داری داشت. و نیز بیان پروتیین NCAM با توجه به گذر زمان در سه رده سنی کودک و جوان (0/048=p)، کودک و کنترل (0/0001=p) و جوان و سالمند (0/001=p) کاهش معنی داری داشت.

نتیجه گیری:

 نتایج نشان داد که با افزایش رشد از کودکی به جوانی هایپرتروفی افزایش و در سالمندی کاهش می یابد. و روند هایپرپلازی با افزایش سن کاهش خواهد داشت. و هم چنین پروتیین های درگیر در رشد آکسونی بر اثر رشد، کاهش و پروتیین های تخریب کننده اعصاب نیز افزایش می یابد.

زبان:
فارسی
صفحات:
4851 تا 4860
لینک کوتاه:
magiran.com/p2461442 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!