تاثیر درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر افسردگی، خستگی مزمن و شدت درد در بیماران مبتلا به فیبرومیالژیا: مطالعه با اثر انتظار

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
اهداف

 بیماران دارای فیبرومیالژیا، انعطاف پذیری روان شناختی بسیار محدودی دارند که می تواند به شدت درد، افسردگی و سایر اختلالات روان پزشکی منجر شود. پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر افسردگی، خستگی مزمن و شدت درد در بیماران مبتلا به فیبرومیالژیا با اثر انتظار و پیگیری سه ماهه انجام شد.

مواد و روش ها

در این پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون پس آزمون و پیگیری سه ماهه، چهل نفر از مراجعه کنندگان مبتلا به فیبرومیالژیا به بیمارستان بوعلی شهر تهران در سال1397 از طریق نمونه گیری دردسترس انتخاب شده و به صورت گمارش تصادفی در دو گروه بیست نفره آزمایش و کنترل (لیست انتظار) قرار گرفتند. از طریق هشت جلسه، آموزش گروهی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد برای هر دو گروه انجام شد. آزمودنی ها قبل و بعد از آموزش به پرسش نامه های افسردگی بک، پرسش نامه درد مک گیل و شدت خستگی کروپ پاسخ دادند. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون تحلیل کوواریانس و اندازه گیری مکرر استفاده شد.

یافته ها

نتایج تحلیل کوواریانس و اندازه گیری مکرر نشان داد که درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کاهش علایم افسردگی، خستگی مزمن و شدت درد در بیماران مبتلا به فیبرومیالژیا تاثیر معناداری دارد (0/001>P).

نتیجه گیری

نتایج مطالعه حاضر نشان داد درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد از طریق توسعه پذیرش، وفق یافتن با شرایط بیماری و روابط بهتر بین فردی، منجر به بهبود نشانگان آسیب زا و کاهش شدت درد، افسردگی و خستگی مزمن می شود.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
70 تا 85
لینک کوتاه:
magiran.com/p2461872 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!