تبارشناسی تحلیل گفتمان انتقادی و شکل گیری دموکراسی رادیکال ازنظر موفه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

در زمان کنونی پاردایم غالب در اندیشه سیاسی عبارت است از زبان، لذا در این پژوهش به این شکل‌گیری امر سیاسی که کلیت بخش و هستی شناختی است توجه می‌شود، مسیله اصلی این مقاله آن است که در تحلیل گفتمان انتقادی نسبت بین دموکراسی و امر سیاسی چگونه است؟ برای پاسخ به این مسیله از روش گفتمانی لاکلا و موفه استفاده‌شده است که بر این مبنا تکثر گفتمان‌ها در این شیوه توجه می‌شود و یافته این مقاله عبارت است از اینکه ازآنجای‌که در تحلیل گفتمان علت و معلول و ذات‌گرای نقشی ندارد و گفتمان‌ها درنتیجه غیریت سازی و توجه به دیگری شکل می‌گیرد لذا امور به‌صورت تصادفی و در اثر موقعیت با یکدیگر مفصل‌بندی می‌شوند و امر سیاسی و دموکراسی شکل می‌گیرد که صلب نیست و با تغییر موقعیت دگرگون می‌شود و در اثر ایجاد مفصل‌بندی‌های جدید تغییر می‌نماید و باعث بروز شکل‌گیری گفتمان‌های جدید می‌شود و گفتمان‌های رقیب همواره وجود دارند و از تعارض و تکثر این گفتمان‌ها دموکراسی رادیکال شکل می‌گیرد بر مبنای تبدیل دوست و دشمن به رقیب و ایجاد نوعی همبستگی که منجر به حذف نمی‌شود...همچنین تبارشناسی گفتمان انتقادی باعث می‌شود که تفاوت‌ها و تشابه‌های این روش بیان شود و به نیچه به‌عنوان تاثیرگذار در این روش توجه شود. پرسش این تحقیق عبارت است از اینکه: در تحلیل گفتمان انتقادی لاکلا و موفه و شکل‌گیری دموکراسی رادیکال، چه عواملی دخیل می‌باشند؟ و فرضیه این مقاله عبارت است که: در شکل‌گیری دموکراسی رادیکال ازنظر لاکلا و موقه زبان و امر سیاسی از طریق ایجاد منطق تفاوت و نه هم ارزی که در لیبرالیسم یا سوسیالیسم به کار می‌رود، عامل مهم در تبدیل انتاگونیسم (دشمنی) به اگونیسم (رقابت) است و این به دلیل وجه بازی گونه. سیاست با جمع جبری غیر صفر است.

زبان:
فارسی
صفحات:
48 تا 80
لینک کوتاه:
magiran.com/p2462535 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!