اثرات حفاظت عصبی نانوذرات چیتوسان سیلیمارین بر اختلالات شناختی ناشی از کتامین و آسیب های اکسیداتیو در هیپوکامپ موش ها

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

استرس اکسیداتیو نقش کلیدی در پاتوفیزیولوژی اسکیزوفرنی که یک بیماری روانی ناتوان کننده است، دارد. سیلی مارین یک فلاونویید با خواص آنتی اکسیدانی است که در گیاه خار مریم یافت می شود. با این حال، فراهمی زیستی سیلی مارین به دلیل حلالیت کم در آب، ضعیف است. هدف از این مطالعه بررسی اثر حفاظت عصبی نانوذرات چیتوسان-سیلی مارین  بر اختلالات شناختی و آسیب های اکسیداتیو ناشی از کتامین در هیپوکامپ است.

مواد و روش ها

در این پژوهش، 35 موش نر به پنج گروه تقسیم شدند؛ کنترل و چهار گروه کتامینی که به ترتیب با سالین، آریپیپرازول، سیلی مارین و نانوذرات چیتوسان-سیلی مارین در دوزهای 20 میلی گرم برکیلوگرم به مدت30 روز تحت درمان قرار گرفتند. در گروه های بیمار، حیوانات کتامین را با دوز 20 میلی گرم برکیلوگرم روزانه از روز 16 تا 30 به صورت درون صفاقی دریافت کردند. اختلالات شناختی با استفاده از آزمون شناسایی شی   جدید مورد ارزیابی قرار گرفت و نشانگرهای استرس اکسیداتیو در ناحیه هیپوکامپ ارزیابی شد.

یافته ها

نتایج ما نشان داد که کتامین به طور معنی دار شاخص تبعیض و فعالیت آنزیم های آنتی اکسیدانی کاتالاز، سوپراکسیددیسموتاز و گلوتاتیون ردوکتاز در مقایسه با گروه کنترل کاهش داد. نتایج این پژوهش نشان داد که درمان با سیلی مارین و نانوذرات چیتوسان-سیلی مارین باعث کاهش اختلالات شناختی و افزایش فعالیت آنزیم های آنتی اکسیدانی کاتالاز، سوپراکسید دیسموتاز و گلوتاتیون ردوکتاز و کاهش سطح مالون دی آلدهید در گروه های تحت درمان می شود.

نتیجه گیری

نانوذرات چیتوسان-سیلی مارین می تواند فراهمی زیستی سیلی مارین را بهبود بخشد و اثرات حفاظت عصبی قوی تری را در برابر اختلالات شناختی ناشی از کتامین و آسیب های اکسیداتیو هیپوکامپ ایجاد کند.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 9
لینک کوتاه:
magiran.com/p2463318 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!