الویت بندی عوامل موثر و پهنه بندی حساسیت نسبت به رخداد زمین لغزش با استفاده از مدل های حداکثر آنتروپی و دمپسترشفر در حوضه دوآب صمصامی چهارمحال و بختیاری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

هدف این پژوهش الویت ‏بندی عوامل موثر، پهنه‏ بندی و ارزیابی حساسیت نسبت به رخداد زمین‏ لغزش با استفاده از روش‏‏های احتمالاتی دومتغیره حداکثر آنتروپی و دمپسترشفر در حوزه آبخیز دوآب صمصامی استان چهارمحال و بختیاری می‏باشد. بدین ‏منظور پس از شناسایی، تهیه و آماده سازی نقشه 15عامل موثر بر رخداد زمین‏لغزش به عنوان متغیرهای مستقل و نقشه پراکنش زمین‏لغزش به‏عنوان متغیر وابسته با استفاده از شاخص نسبت فراوانی (FR) و نقشه پراکنش زمین‏لغزش‏ها در محیط ArcGIS®10.8 اقدام به وزن‏دهی یا کمی کردن آنها گردید. داده‏های پراکنش زمین‏لغزش به دو دسته داده آموزشی و آزمایشی با نسبت 70 و 30 درصد به‏ترتیب به منظور اجرا و اعتبارسنجی بصورت تصادفی تقسیم شدند. با استفاده از 15 عامل موثر و نقشه پراکنش زمین ‏لغزش‏ها مدل‏های حداکثر آنتروپی و دمپسترشفر اجرا و نقشه‏های پهنه‏بندی حساسیت نسبت به رخداد زمین‏لغزش تهیه و هر کدام به پنج رده حساسیت از خیلی‏کم تا خیلی‏زیاد تقسیم شدند. ارزیابی دقت طبقه‏بندی‏ و اعتبارسنجی مدل‏ها به ترتیب از نمودار شاخص‏های نسبت فراوانی-سطح سلول هسته (FR&SCAI) و سطح زیر منحنی ویژگی عملکرد گیرنده (AUC-ROC) استفاده گردید. با توجه به نتایج اجرای مدل‏ حداکثر آنتروپی، عوامل بارش سالیانه، سنگ‏شناسی، فاصله از جاده و آبراهه، به ترتیب بیشترین اهمیت را در رخداد زمین‏لغزش‏ها دارند. در هر دو مدل، بیش از 50 درصد زمین‏لغزش‏ها در رده ‏های حساسیت زیاد و خیلی ‏زیاد رخ داده ‏اند. نهایتا نتایج اعتبارسنجی مدل‏ها نشان داد مدل دمپسترشفر با شاخص AUC-ROC معادل 95/0 و دقت طبقه ‏بندی با شاخص FR&SCAI بالاتر، کارآمدی و مطلوبیت بیشتری برای پهنه ‎‏بندی، مدل‏سازی و پیش‏بینی رخداد زمین ‏لغزش‏ها در منطقه مورد مطالعه دارا می‏باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
51 تا 72
لینک کوتاه:
magiran.com/p2464062 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!