طراحی و اعتباریابی مدل بهبود عملکرد پژوهشی اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

اهمیت دادن به امر تحقیقات و افزایش فعالیت‌های پژوهشی در هر کشور بسترهای مناسبی برای توسعه و پیشرفت آن کشور فراهم می‌کند. این تحقیق با هدف طراحی و اعتباریابی مدل بهبود عملکرد پژوهشی اعضای هییت علمی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج انجام شد.

روش بررسی

این تحقیق، یک مطالعه آمیخته از نوع اکتشافی متوالی است. جمع‌آوری داده‌ها از طریق مصاحبه عمیق نیمه ساختارمند انجام شد. شرکت‌کنندگان کلیدی پژوهش، اعضای هییت علمی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج بودند که از بین آن‌ها تعداد 21 نفر به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند و با آن‌ها مصاحبه انجام شد. روش تحلیل مضمون به شیوه آتراید استرلینگ برای تجزیه و تحلیل استفاده شد‌. جامعه آماری این پژوهش در بخش کمی مشتمل بر همه اعضای هییت علمی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج به تعداد 280 نفر بوده است. روش نمونه‌گیری در این پژوهش به صورت نمونه‌گیری تصادفی ساده بر اساس جد‌ول کرجسی و مورگان بود که تعداد 190 نفر انتخاب و در‌نهایت تعداد 178 پرسش‌نامه قابل تجزیه و تحلیل به دست آمد.

یافته‌ها

در این مطالعه، 21 نفر از اعضای هییت علمی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج بر اساس قاعده اشباع نظری در تحقیق مشارکت داشتند که از این تعداد نه نفر زن و یازده نفر مرد بودند. از نظر رتبه علمی، چهار نفر دارای مرتبه استاد تمام، هفت نفر دانشیار و ده نفر استادیار بودند. پس از تجزیه و تحلیل داده‌های مصاحبه و کدگذاری نخست، هشتاد مضمون پایه به دست آمد که پس از آن به چهارده مضمون سازمان‌دهنده تقلیل پیدا کرد. در‌نهایت مضامین فراگیر سیاست‌گذاری، فردی و موقعیتی به عنوان عوامل مرتبط با بهبود عملکرد پژوهشی هییت علمی شناسایی شد و در بخش کمی تحلیل عاملی تاییدی مدل به‌دست‌آمده را تایید کرد.

نتیجه‌گیری

رسیدن به یک عملکرد جامع در زمینه پژوهش منوط به توجه به برنامه‌ریزی‌های مناسب و درست در این عرصه است. توجه به سیاست‌گذاری، در این رابطه تمرکز بر عوامل فردی مانند مهارت‌ها، صلاحیت‌های پژوهشی، خود‌تنظیمی استادان و عوامل موقعیتی مانند تفکر تیمی، دانش‌محوری و جامع‌محوری می‌تواند موجبات بهبود عملکرد پژوهشی اعضای هییت علمی را فراهم ‌آورد.

زبان:
فارسی
صفحات:
696 تا 707
لینک کوتاه:
magiran.com/p2464153 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!