برنامه ریزی برای رقابت پذیری شهری در مقیاس منطقه(مورد مطالعه: استان مازندران)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

رقابت پذیری منطقه ای، یکی از رویکردهای نوین توسعه منطقه ای محسوب می شود و به حالتی از توسعه اشاره دارد که موجبات افزایش بهره وری اقتصادی را به همراه بهبمود کیفیت زندگی در سطح منطقه فراهم می کند. یکی از رویکردهای نوین که در تدوین برنامه های رقابت پذیری منطقه ای وجود دارد نظریه مراکز مکمل است و به حالتی اشاره دارد که در آن دو یا چند شهر به صورت دسته جمعی برای حرکت به سوی توسعه، مورد برنامه ریزی قرارگرفته اند. ازاین رو پژوهش حاضر باهدف اصلی تدوین چارچوبی برای ایجاد یک شبکه شهری رقابت پذیر شهری در مقیاس منطقه در پی یافتن شاخص های موثر بر رقابت پذیری شهری در استان مازندران بوده و در تلاش است تا با بهره مندی از شاخص های بدست آمده، به چارچوبی کلی برای ایجاد شبکه شهری رقابت پذیر در سطح استان به عنوان پاسخ به سوال های اصلی پژوهش دست یابد. تحقیق حاضر از نوع کمی است و از حیث روش در گروه تحقیقات کاربردی طبقه بندی می شود. برای بررسی تاثیر عوامل موثر بر رقابت پذیری شهری در مقیاس منطقه، از تحلیل AHP و برای بررسی مزیت رقابتی هر یک از شهرستان ها از مدل تغییر سهم استفاده می شود. سرانجام با در نظر گرفتن مزیت رقابتی هر یک از شهرستان های 22 گانه استان و با استفاده از روش تحلیلی سواتمشخص می شود که 5 شهرستان نقش کشاورزی، 8 شهرستان نقش خدماتی و 9 شهرستان نقش صنعتی را به عنوان نقش اصلی توسعه خود، در راستای رسیدن به شبکه مکمل در مقیاس منطقه دارند.

زبان:
فارسی
صفحات:
25 تا 58
لینک کوتاه:
magiran.com/p2464281 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!