ارزیابی میزان تجمع برخی فلزات سنگین در تعدادی از گیاهان دارویی پرمصرف و ریسک خطر آن ها در کودکان و بزرگسالان استان سیستان و بلوچستان در سال 1400: یک مطالعه آزمایشگاهی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

استفاده از گیاهان دارویی در بین مردم در حال افزایش است و وجود آلاینده هایی چون فلزات سنگین در آن ها می تواند بر روی سلامت مصرف کنندگان موثر باشد. بنابراین، هدف از این مطالعه تعیین میزان تجمع برخی فلزات سنگین در چند گیاه دارویی پرمصرف و ارزیابی ریسک خطر آن ها در کودکان و بزرگ سالان بود.

مواد و روش ها

در این مطالعه آزمایشگاهی، 5 نوع گیاه دارویی و از هر نوع 4 نمونه از مناطق مختلف استان سیستان و بلوچستان در بهار 1400 جمع آوری شدند. نمونه ها در آزمایشگاه آماده سازی و هضم اسیدی شدند و از نظر غلظت فلزات سنگین کادمیوم، سرب، مس، ارسنیک و جیوه توسط دستگاه های طیف سنج مبتنی بر پلاسما با آشکارساز نشر نور و طیف سنج جذب اتمی با شعله ارزیابی گردیدند و با استفاده از آزمون Kolmogorov-Smirnov و آزمون t تک نمونه ای و آنالیز واریانس یک طرفه، تحلیل آماری انجام و ریسک خطر هر یک از این فلزات به واسطه مصرف آن ها در کودکان و بزگ سالان برآورد شد.

یافته ها

میانگین میزان فلزات سنگین در انواع مختلف گیاهان بسیار متغیر و کم تر از سطح مجاز برای هر دو گروه سنی کودکان و بزرگ سالان بود. میزان (THQ) Target Hazard Quotient برای هر یک از فلزات و مقدار (HI) Hazard Index برای مجموع فلزات، در تمامی انواع گیاهان دارویی، با اختلاف زیادی کم تر از میزان مجاز (1=THQ/HI) بود.

نتیجه گیری

گیاهان دارویی استان سیستان و بلوچستان دارای سطوح پایینی از آلودگی به فلزات سنگین می باشند و از این لحاظ مصرف آن ها برای کودکان و بزرگ سالان می تواند ایمن باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
461 تا 474
لینک کوتاه:
magiran.com/p2464392 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!