ارزیابی آپوپتوز و میزان تولید گونه های فعال اکسیژن در سلول های سرطانی و نرمال تیمار شده با نانو ذرات فیبروئین ابریشم حاوی دوکسوروبیسین در شرایط آزمایشگاهی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

 سرطان سینه شایع‌ترین بدخیمی نیوپلاستیک زنان در دنیاست. استفاده از نانو حامل‌های دارویی زیست تخریب پذیر و زیست سازگار،  با افزایش حلالیت و اثرپذیری دارو، می توانند منجر به بهبود موثرترین روش درمان سرطان ها، یعنی شیمی درمانی، شوند.  هدف از این مطالعه تعیین ماهیت ضد سرطانی نانو داروی فیبرویین ابریشم حاوی دوکسوروبیسین سنتز شده بر رده‌های سلولی, MCF7 HFF و تعیین دوز موثر جهت حذف سلول‌های سرطانی  و ارزیابی میزان سطح سلولی ROS و آپوپتوز در رده‌های سلولی مورد بررسی است.

مواد و روش‌ها

در این مطالعه، نانو ذرات فیبرویین ابریشم حاوی داروی دوکوسوربیسین سنتز و با روش های دستگاهی مشخصه یابی شدند. سلول های نرمال و سرطانی HFF و MCF7 با غلظت های مختلف نانودراوی طراحی شده در بازه های زمانی 24، 48 و 72 ساعت تیمار شدند. پس از طی زمان های فوق، جهت بررسی میزان فعالیت حیاتی سلولها از روشMTT  و برای تعیین میزان آپوپتوز از کیتV-FITC/PI Annexin و دستگاه فلوسایتومتری استفاده شد. داده‌های حاصل توسط نرم افزار SPSS و با ا استفاده از آنالیز ANOVA یک‌طرفه تجزیه‌وتحلیل شد.

نتایج

با استفاده از آزمون MTT و محاسبه درصد بقای سلولها (Viability) اثر نانو ذرات فیبرویین-دوکسوروبیسین برمهاررشد رده MCF7 مشاهده شد. نتایج سنجش MTT نشان داد که نانوذرات فیبرویین ابریشم لوده شده با دوکسوروبیسین دارای اثر ضد سرطانی وابسته به دوز بر روی رده سلولی MCF7 و سمیت سلولی پایین بر روی سلولهای طبیعی HFF هستند. نانوذرات فیبرویین ابریشم لوده شده با دوکسوروبیسین طراحی شده به طور معنی داری  سطح گونه های اکسیژن فعال (ROS) را در رده های سلولی HFF و MCF-7 کاهش داد. میزان آپوپتوز در MCF-7 به میزان قابل توجهی در حضور نانوذرات فیبرویین ابریشم لوده شده با دوکسوروبیسین افزایش یافت. این داده ها نشان می دهد که این دارو در جهت مرگ سلولی از طریق مسیر آپوپتوز عمل می کند.

نتیجه‌گیری

نانوساختار فیبرویین حاوی دوکسوروبیسین مرگ سلولی از طریق مسیرآپوپتوزعمل می نماید و میتواند بعنوان کاندیدایی جهت یافتن داروهای ضد سرطانی جدید موردتوجه قرار گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
27 تا 36
لینک کوتاه:
magiran.com/p2464653 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!