تاثیر مکمل کافئین - آب چغندر بر NTproBNP و IL-6 به دنبال یک دوره فعالیت هوازی در دوندگان حرفه ای استقامتی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

بررسی ویژگی های فیزیولوژیکی و شناخت عوامل پاتولوژیکی قلبی هنگام فعالیت های ورزشی استقامتی می تواند زمینه مناسبی را در شناسایی ورزشکارانی که در معرض خطر هستند، فراهم کند. هدف این پژوهش بررسی تاثیر مکمل کافیین-نیترات بر NTproBNP و IL-6 به دنبال یک دوره فعالیت هوازی در دوندگان حرفه ای استقامتی بود.

روش کار:

 این مطالعه از نوع نیمه تجربی- میدانی آزمایشگاهی بود، 15دونده نخبه مرد با میانگین سنی 8/3±5/27، میانگین قد 7±7/176، میانگین وزن 8/7±9/69 و شاخص توده بدنی 5/1±3/22 و حداکثر اکسیژن مصرفی (ml/kg/min) 6/4±2/52 انتخاب و به صورت سه سوکور و تصادفی، به سه گروه: 1) دوز بالا (9.6میلی مول نیترات و 400میلی گرم کافیین)، 2) دوز پایین (4.8 و 200) و 3) دارونما تقسیم شدند. آزمودنی ها از هفت روز قبل از آزمون، روزانه دو بارمکمل را به همراه 250سی سی  آب مصرف کردند. فعالیت ورزشی هوازی شامل دویدن روی تردمیل به مسافت 5 کیلومتر بود.

یافته ها:

 نتایج نشان داد که مصرف مکمل تاثیر معناداری بر میزان NTproBNP (821/0=p) نداشته، ولی باعث کاهش IL-6 (001/0=p) شد. همچنین یک جلسه فعالیت ورزشی سبب افزایش معنی داری در سطح NTproBNP (05/0<p) و IL-6 (05/0<p) شده و مصرف مکمل بعد از هفت روز سبب کاهش سطح NTproBNP (071/0=p) و IL-6 (092/0=p)  به دنبال فعالیت ورزشی شد.

نتیجه گیری:

 افزایش معنی دار مقادیر NTproBNP و IL-6 بلافاصله بعد از فعالیت و کاهش معنی دار آن ها بعد از هفت روز همراه با مصرف مکمل کافیین-نیترات، نشان دهنده این بود که استفاده از مکمل کافیین-نیترات  باعث بهبود اختلال قلبی ناشی از فعالیت ورزشی شدید می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
102 تا 116
لینک کوتاه:
magiran.com/p2466821 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!