ارتباط ادراک فساد و احساس عدالت سازمانی در کارکنان مراکز آموزشی درمانی شهر اردبیل در سال 1396

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیش زمینه و هدف

فساد مسیله ای است که در تمام ادوار گریبان گیر دستگاه ها و سازمان ها بوده و یکی از مهم ترین معضلات اجتماعی است که به آرامی و با مطبوعیت تمام وارد یک جامعه می شود و تاروپود یک نظام اجتماعی را متلاشی می کند و باعث ادراک بی عدالتی و عدم رضایت در سازمان ها می شود که درنتیجه باعث کاهش اثربخشی اهداف سازمان خواهد شد. هدف این مطالعه بررسی ادراک فساد و عدالت سازمانی در بین کارکنان بود.

مواد و روش ها

 در این مطالعه توصیفی مقطعی 182 نفر از کارکنان مراکز آموزشی درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی اردبیل که به صورت طبقه ای، تصادفی، سهمیه ای انتخاب شدند و داده ها با استفاده از پرسشنامه عدالت سازمانی نیهوف و مورمن و پرسشنامه محقق ساخته ادراک فساد جمع آوری شده و برای تجزیه وتحلیل داده ها از نرم افزار  Spss23 و آزمون های همبستگی، آزمون تی استیودنت، کروسکال والیس، آزمون تحلیل واریانس و آزمون تعقیبی بون فرونی استفاده گردید.

یافته ها

نشان داد که ادراک فساد در کارکنان متوسط به بالا و احساس عدالت سازمانی متوسط به پایین بود و بین ادراک فساد با عدالت سازمانی، و نیز با مولفه های عدالت توزیعی و رویه ای و تعاملی ارتباط منفی و معنی داری وجود داشت (05/0<p). در بررسی ارتباط مشخصات دموگرافیک با ادراک فساد، مولفه نوع استخدام، محل خدمت و تحصیلات با ادراک فساد در کارکنان معنی دار بود (05/0<p). همچنین در بررسی ارتباط مشخصات دموگرافیک با عدالت سازمانی، ارتباط مولفه نوع استخدام و محل خدمت بااحساس عدالت سازمانی در کارکنان معنی دار بود (05/0<p).

بحث و نتیجه گیری

 با توجه به ادراک نسبتا بالای فساد در مراکز آموزشی و درمانی، لازم است مدیران بیمارستان ها، اقدامات لازم و عملی برای کاستن از ادراک فساد و افزایش عدالت سازمانی در سازمان ذی ربط خود به عمل آورند.

زبان:
فارسی
صفحات:
65 تا 74
لینک کوتاه:
magiran.com/p2466884 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!