رسوب دهی نوری (Photo-deposition) نقره بر روی نانولوله های اکسید روی تشکیل شده بر سطح ورق روی و مطالعه خواص نوری و فتوکاتالیستی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

امروزه معضلات محیط زیستی از جمله پسماند حاوی رنگزای های آلی بجای مانده از کارخانجات صنعتی به صورت چالشی جدی در آمده است. این امر منجر به آن شده تا تحقیقات گسترده ای در زمینه ی تصفیه ی پسآب های صنعتی صورت گیرد. از همین روی در این مطالعه سعی بر آن شد تا با قرار دادن ذرات نقره بر روی ذرات ZnO با ریز ساختار های میله ای شکل، ذراتی با خاصیت فتوکاتالیستی مناسب معرفی گردد. در این تحقیق، در ابتدا ذرات ZnO بر روی فویلی از جنس فلز روی ساخته شدند و در نهایت با قرار دادن ذرات نقره بر روی آن ها با استفاده از روش photo-deposition ، ریزساختار، ساختار و همچنین خواص اپتیکی آن ها با استفاده از آزمون های پراش پرتوی ایکس، میکروسکپوپ الکترونی روبشی نشر میدانی و همچنین آزمون اسپکتروفتومتری بررسی گردید. نتایج آزمون های XRD و SEM نشان داد که ذرات دارای ساختار کریستالی بوده و همچنین دارای ریزساختار میله ای شکل هستند. همچنین جهت سنجش میزان عملکرد فتوکاتالیستی ذرات ساخته شده، از آن ها جهت تخریب رنگزای متیلن بلو استفاده گردید. نتایج تخریب رنگزا تایید کننده آن بود که قرار گیری ذرات نفره بر روری ذرات ZnO نتنها منجر به کاهشی چشمگیر در میزان شکاف انرژی ذرات فتوکاتالیست گردید بلکه میزان عملکرد فتوکاتالیستی ذرات به میزان قابل توجهی و تا 93% افزایش یافت درحالی که ذرات ZnO قادر بودند که رنگزای متیلن بلو را تا میزان 26% تخریب نماید.

زبان:
فارسی
صفحات:
2862 تا 2870
لینک کوتاه:
magiran.com/p2467917 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!