شناسایی نشانگرهای مولکولی ریز ماهواره در گیاه زعفران (.crocus sativus L) با استفاده از داده های RNA-Seq

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زعفران ارزشمندترین گیاه ادویه‎ای و دارویی جهان است. به نژادی زعفران به دلیل اطلاعات اندک از ساختار ژنوم آن با مشکلات زیادی همراه است. از این رو، دست یابی به اطلاعات ژنتیکی این گیاه از اهمیت بسیاری برای برنامه های به نژادی سنتی و مولکولی آن برخوردار می باشد. نشانگرهای مولکولی به ویژه نشانگرهای قدرتمند هم بارزی همانند نشانگرهای ریزماهواره (SSRs) جایگاه مهمی در برنامه های به نژادی دارند. در پژوهش حاضر برای اولین بار نشانگرهای ریزماهواره ی SSR بنه گیاه زعفران از ترانسکریپتوم بنه تحت تاثیر بیماری قارچی Fusarium oxysporum استخراج شدند. در این راستا پس از استخراج RNA، توالی یابی بر اساس چارچوب فنی Novaseq6000 انجام شد. یکپارچه‎سازی نوپدید با بهره گیری از نرم افزار Trinity صورت گرفت و برای شناسایی SSRها از ابزار جستجوی MISA استفاده شد. بر اساس نتایج این مطالعه، از 357028 رونوشت شناسایی شده، تعداد 70060 رونوشت دربرگیرنده ی توالی SSR بودند. همچنین از مجموع 89888 SSR شناسایی شده، تکرارهای 1 و 2 نوکلیوتیدی بیشترین فراوانی (50% و 26%) را به خود اختصاص دادند. بر اساس نتایج حاصل از الگوریتم BLAST، بیشترین میزان شباهت رونوشت های حاوی SSRها با برنج و آرابیدوپسیس به دست آمد. در مجموع از میان یونی ژن ها، تعداد 18846، 23988 و 10969 به ترتیب در پایگاه های داده ی UNIPROT، Nr و GO شناسایی شدند که تعداد 10375 یونی ژن در بین همه ی پایگاه ها مشترک بود. به دلیل اهمیت این گیاه در ایران به عنوان یک محصول راهبردی، توسعه نشانگرهای هم بارز با چندشکلی بالا مانند نشانگرهای SSR، برای بررسی تنوع ژنتیکی، ساخت نقشه های ژنتیکی، تجزیه و تحلیل پیوستگی و نقشه یابی QTLs در برنامه های به-نژادی این گیاه مهم خواهد بود.
زبان:
فارسی
صفحات:
149 تا 161
لینک کوتاه:
magiran.com/p2468156 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!