اثر نانو ذرات دی اکسید تیتانیوم بر تحمل تنش شوری در گیاه زنیان (.Carum copticum L)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

در مناطق خشک و نیمه خشک مانند ایران ، شوری آب و خاک تهدیدی مهم برای رشد گیاهان و  کشاورزی محسوب می شود. ثابت شده است که نانو ذرات دی اکسید تیتانیوم به رشد گیاهان کمک می کند و تحمل تنش در گیاهان را افزایش می دهد. بنابراین، در پژوهش حاضر، آزمایشی گلدانی بصورت فاکتوریل در قالب طرح کاملا تصادفی با سه سطح شوری (0، 50، 100 میلی گرم در لیتر سدیم کلرید) و پنج سطح محلول پاشی نانو ذرات دی اکسید تیتانیوم (0، 10، 20، 40، 80 میلی گرم در لیتر) انجام شد. نتایج نشان داد که با افزایش غلظت نمک، وزن تر و خشک گیاه، میزان کلروفیل a, bو محتوای نسبی آب گیاه بطور معنی داری کاهش یافت، اما محتوای مالون دی آلدیید، کاروتنوییدها، پرولین و فعالیت آنزیم های آنتی اکسیدانیSOD  و  APXافزایش یافت. محلول پاشی نانو ذرات دی اکسید تیتانیوم در غلظت های مناسب (اغلب 20 و 40 میلی گرم در لیتر) رشد را بهبود داد و باعث افزایش میزان کلروفیل a, b، کاروتنویید، محتوای نسبی آب، میزان پرولین و فعالیت آنزیم های آنتی اکسیدانیSOD  و  APX شد و میزان پراکسیداسیون لیپیدی غشاها را کاهش داد. اثر کاربرد 80 میلی گرم در لیتر نانو ذرات دی اکسید تیتانیوم بر پارامترهای رشد و محتوای رنگیزه های فتوسنتزی کمتر از اثر غلظت 20 و 40 میلی گرم بر لیتر نانو ذرات بود و میزان پراکسیداسیون لیپیدی غشاها را تحت هر دو شرایط شور و غیر شور افزایش داد. در مجموع می توان گفت که غلظت مناسب نانو ذرات دی اکسید تیتانیوم از طریق افزایش پرولین و تحریک سیستم آنتی اکسیدانی باعث حفاظت گیاه در برابر تنش اسمزی  و اکسیداتیو ناشی از تنش شوری شده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
19 تا 34
لینک کوتاه:
magiran.com/p2468813 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!