ساخت و اعتباریابی مقیاس اندوخته شناختی سالمندان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
 مقدمه

اندوخته شناختی با هدف توضیح تفاوت های فردی در آسیب پذیری نسبت به تغییرات مغزی و تفاوت در بروز علایم بالینی ایجاد شده است. هدف این پژوهش ساخت و اعتباریابی ابزاری جهت اندازه گیری اندوخته شناختی سالمندان و مقایسه آن در دو گروه سالم و مبتلا به نقص شناختی خفیف بود.

روش کار

روش پژوهش پیمایشی و علی-مقایسه ای بود. پس از مطالعه مبانی نظری اندوخته شناختی و بررسی ابزارهای موجود، مقیاس موردنظر ساخته شد و روایی صوری و محتوایی آن توسط چهار متخصص سالمندی بررسی و تایید شد. این مقیاس بر روی 100سالمند (زن=53، مرد=47) با میانگین سنی (30/6±23/68)، که به شیوه نمونه گیری دردسترس انتخاب شده بودند در سال 98 اجرا گردید. پایایی بوسیله ضریب آلفاکرونباخ وروش بازآزمون و روایی به روش همزمان (همبستگی)و تشخیصی (تحلیل تمایزات) بررسی شد. میزان همبستگی زیرمقیاس ها با یکدیگر و با نمره کل نیز محاسبه شد. درنهایت، تفاوت دو گروه (آزمون تی مستقل) و پیش بینی وضعیت شناختی (رگرسیون چندگانه) نیزمورد بررسی قرار گرفت.

یافته ها

نتایج نشان دهنده ضریب آلفا کرونباخ 623/0=α، پایایی بازآزمون 839/0، روایی همزمان با ابزار ملاک 616/0 ، روایی تشخیصی 432/0، نقطه برش44 ، میزان حساسیت2/61 ، ویژگی 7/62 بود. رابطه زیرمقیاس ها با نمره کل نیز معنادار بود (دستاوردآموزشی 654/0=r، پیچیدگی شغلی 548/0=r و فعالیت های فراغتی947/0  r= (01/0p<)). میانگین اندوخته شناختی در گروه سالم درمقایسه با گروه نقص شناختی خفیف بالاتربود (001/0<p) و تحلیل رگرسیون برای دو متغیر سن و اندوخته شناختی معنادار (01/0<p)بود.

نتیجه گیری

یافته ها نشان دهنده روایی و پایایی مطلوب مقیاس اندوخته شناختی سالمندان است. با لحاظ  محدودیت های ابزارهای خارجی و طراحی مقیاس اندوخته شناختی سالمندان متناسب با فرهنگ ایرانی، جهت انجام پژوهش ها در حوزه سالمندی پیشنهاد می گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
127 تا 140
لینک کوتاه:
magiran.com/p2470147 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!