ارزیابی و رتبه بندی میزان رعایت پروتکل های بهداشتی در برابر ویروس کرونا با استفاده از مدل ماباک (مطالعه موردی: اصناف تجاری ناحیه صنعتی شهر بندرماه شهر)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

با شکل گیری ویروس مخرب کرونا  که برای اولین بار در شهر ووهان چین در سال 2019 شناسایی شد به عنوان یک بحران فراگیر، کلیه ی اصناف شهرها را در رای رشد و درآمد متوقف کرد. از این رو نهاد بازار و اصناف با رعایت پروتکل های بهداشتی سعی در پیشگیری و کاهش اپیدمی فراگیر این ویروس داشته اند. نظر به اهمیت موضوع، این پژوهش به ارزیابی و رتبه بندی میزان رعایت پروتکل های بهداشتی دربیماری کووید-19با استفاده از 25شاخص در18 صنف شهر بندر ماه شهر پرداخته است. نوع تحقیق کاربردی و روش تحقیق، پیمایشی-ارزیابی با تاکید بر پرسشنامه می باشد. جامعه آماری شامل صاحبان صنوف و حجم نمونه برحسب فرمول کوکران 159نفر می باشد. به منظور بررسی نرمال بودن توزیع داده ها از آزمون کلموگروف- اسمینروف و جهت بررسی وضعیت متغیرهای پژوهش از آزمون های: تی تک نمونه ای و تحلیل واریانس یک طرفه استفاده شده است. همچنین وزن دهی متغیرها توسط مدل آنتروپی شانون و رتبه بندی صنوف با استفاده از مدل ماباک صورت گرفته است. یافته های پژوهش حاصل از نتایج آزمون واریانس یک طرفه نشان می دهد: بین اصناف تجاری مختلف به لحاظ رعایت پروتکل های بهداشتی تفاوت معنی داری وجود دارد.  همچنین نتایج حاصل از رتبه بندی مولفه های انتخابی پژوهش در بین اصناف با استفاده از مدل ماباک، نشان می دهد؛ صنف اغذیه فروشی ها با امتیاز201/0، رتبه اول و صنوف: قنادان و شیرینی فروشی ها، طلا وجواهرات به ترتیب با امتیاز192/0و 188/0در رتبه های دوم و سوم و صنف درب و پنجره سازان در رده ی آخر با امتیاز 114/0 قرار گرفته است.

زبان:
فارسی
صفحات:
114 تا 136
لینک کوتاه:
magiran.com/p2470289 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!