بیمارگری قارچ Beauveria bassiana IRAN 441C روی تریپس پیاز و سازگاری آن با حشره کش های فلونیکامید و تیوسیکلام در شرایط آزمایشگاه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

تریپس پیاز یکی از آفات مهم مزارع پیاز در سراسر جهان است که باعث کاهش میزان تولید گیاهان می شود. اعمال روش های کنترل جایگزین و کاهش غلظت سموم شیمیایی به همراه عوامل بیولوژیک به منظور جلوگیری از آلودگی محیط زیست و مقاومت حشرات ضروری است. بر همین اساس، ارزیابی سمیت حشره کش های فلونیکامید و تیوسیکلام، بیماری زایی قارچ Beauveria bassiana و کارایی اختلاط قارچ با حشره کش ها روی پوره سن دوم تریپس پیاز و فاکتورهای زیستی قارچ بیمارگر اهداف این تحقیق بودند. این مطالعه به صورت طرح کاملا تصادفی در چهار تکرار و در شرایط آزمایشگاه انجام شد. حشرات گروه شاهد با آب مقطر تیمار شدند. نتایج نشان داد که مقادیر LC50 برای فلونیکامید، تیوسیکلام و قارچ B.bassiana به ترتیب 3/2 میلی گرم در لیتر، 3/4 میلی گرم در لیتر و 107×4/5 کنیدی در میلی لیتر بود. با افزایش غلظت حشره کش ها و قارچ بیمارگر و نیز با افزایش زمان کاربرد آن ها، میزان تلفات تریپس پیاز افزایش یافت. فلونیکامید هیچ تاثیری روی جوانه زنی و رشد میسلیومی قارچ بیمارگر نداشت و به عنوان حشرهکش سازگار انتخاب شد. نتایج اختلاط قارچ بیمارگر با حشره کش های مورد مطالعه نشان داد که بیمارگر مورد مطالعه در غلظت 107×6 کنیدی در میلی لیتر به همراه فلونیکامید در غلظت 2/1 میلی گرم در لیتر، بهترین ترکیب برای مقابله با تریپس پیاز است. بنابراین، می توان مخلوط فوق را به عنوان یک روش جایگزین برای حشرهکشهای شیمیایی پس از مطالعات مزرعه ای در برنامه های مدیریت تلفیقی تریپس پیاز توصیه کرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
71 تا 84
لینک کوتاه:
magiran.com/p2470357 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!