شناخت فلسفه سیاسی ابن سینا با استفاده از دیدگاه توماس اسپریگنز (با تاکید و تلخیص کتاب فلسفه سیاسی ابن سینا و تاثیر آن بر ادوار بعدی نوشته ابوالفضل شکوری)

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

اندیشه سیاسی در ایران یکی از مواردی است که درباره ی نحوه پیدایش و تکوین آن کتاب ها و مقلات علمی زیادی نوشنه شده است. در این نوشته ها روند تکوین آن را به طیف های مختلفی تقسیم کرده اند. گروهی مانند دکتر محمد ناصر تقوی آن را رو به سوی پیشرفت دانسته اند. و گروهی مانند دکتر جواد طباطبایی را رو به عقب ارزیابی کرده اند. اما بی تردید ابن سینا یکی از ارکان اصلی پیدایش و تکوین اندیشه سیاسی در ایران است. این پژوهش قصد دارد تا به واکاوی اندیشه سیاسی ابن سینا با استفاده از دیدگاه توماس اسپریگنز بپردازد و در این راستا این سوال را مطرح می کند که: «جایگاه حکومت داری و سیاستمداری در اندیشه ابن سینا کجاست؟» بیشتر بخش های مقاله حاضر برگرفته شده از کتاب فلسفه سیاسی ابن سینا و تاثیر آن بر ادوار بعدی نوشته ابوالفضل شکوری است که این کتاب به نوبه خود در مورد فلسفه سیاسی این یسنا یکی از بهترین کتاب های موجود است. از دیرباز همواره در کنار مباحث تجارت و کسب و کار، مساله ورشکستگی نیز مطرح می شود، که به عنوان یکی از مسایل مهم در فقه و حقوق اسلامی و نیز حقوق مدنی کشور، مورد توجه فقها و علمای اسلامی و دانشمندان علم حقوق بوده است که با توسعه شرکت های تجاری حاضر در جامعه و افزایش فعالیتهای اقتصادی ضرورت بحث آن بیشتر احساس می شود. بنابراین در این راستا، رساله «بررسی ورشکستگی در حقوق مدنی ایران»، به نگارش درآمده که در آن سعی بر آن بوده تا با روش کتابخانه ای و با تفحص و تحلیل منابع حقوقی و تجاری ایران، به این موضوع در سه بخش کلی: مفهوم شناسی ورشکستگی، انواع ورشکستگی و بررسی اثرات ورشکستگی بر مردم و حقوق داخلی ایران، پرداخته شود، تا بتوان با شناخت ورشکستگی در حقوق مدنی ایران، از تبعات منفی، ورشکستگی بر اقتصاد و بانک ها و مردم جلوگیری کرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
89 تا 95
لینک کوتاه:
magiran.com/p2470851 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!