پژوهشی بر جایگاه اکوتوریسم پایدار در طراحی کمپهای تفریحی گردشگری در استان گیلان

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

ازدیاد شهرهای پرجمعیت و بزرگ و شهرکهای صنعتی و همچنین رشد شهرنشینی در جهان و ایران باعث دور شدن انسان از طبیعت و محیط زیست شده است. انسانهای خسته از زندگی ماشینی، همواره به دنبال گریزگاه هایی هستند که بتوانند اوقات فراغت خود را در فضاهایی دور از هیاهو و روزمرگیهای زندگی مدرن بگذرانند و برای این افراد، طبیعت بهترین گذرگاه و پناهگاه به شمار می آید. از طرفی دیگر نیز نارساییها بخش اقتصادی، رکود، بیکاری شدید و سایر عوامل اجتماعی و اقتصادی موجب شده است تا خانوارهای کم درآمد در اکثر کشورهای دنیا مخصوصا ایران به طورجدی در معرض فقر قرار گیرند. پس در این میان طبیعت باعث به وجود آمدن گردشگری و گردشگری نیز باعث به وجود آمدن توریست میشود. صنعت گردشگری به جهت ویژگیهای منحصربه فردی که دارد میتواند به عنوان ابزاری برای کاهش پدیده فقر و حتی مبارزه با آن به کارگرفته شود. هدف از این پژوهش شناسایی دیدگاه گردشگران و شهروندان از اقامت در کمپها و پاسخگویی به نیازهای مختلف آنها و اقدام در جهت معرفی جاذبه ها، عوامل زیست محیطی عملکردی و جانوری به منظور رونق گردشگری است. پژوهش پیش رو از حیث نحوه گردآوری داده ها از نوع تحقیقات توصیفی و از شاخه مطالعات میدانی به شمار میآید و روش انجام تحقیق به صورت پیمایشی میباشد. جامعه آماری این پژوهش گردشگران استان گیالن بودهاند که با استفاده از پرسشنامه مورد پرسشگری قرار گرفتند. پرسشنامه این پژوهش بر اساس مقیاس پنج گزینهای لیکرت تدوین گردید که این طیف پنج گزینه ای (خیلی کم، کم، متوسط، زیاد، خیلی زیاد) میباشد. برای پایایی کیفیت پرسشنامه نیز از آلفای کرونباخ استفاده شد بهمنظور تحلیل داده ها از فنون آمار توصیفی شامل جداول فراوانی و نمودار میلهای برای تجزیه و تحلیل داده های جهت شناختی نمونه آماری استفاده شده است و به کمک آزمونهای پارامتریک تک نمونهای T در نرم افزار Spss بررسی و صحت وسقم فرضیات پژوهش ثابت شده است. تحلیل یافته ها و نتایج حاکی از این است که کمپینگهای تفریحی گردشگری اشتغالزایی میکنند و توسعه پایدار را برای روستاها از نظر اقتصادی، اجتماعی و محیطی ارتقا میبخشند. همچنین ایجاد شغلهای مرتبط با کمپهای تفریحی و توریسم توانسته است زمینه جلوگیری از مهاجرت مردم روستا به شهرهای بزرگ را فراهم سازد.

زبان:
فارسی
صفحات:
21 تا 34
لینک کوتاه:
magiran.com/p2471234 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!