الگوی شناسایی عوامل موثر بر تعدیلات صورت های مالی با رویکرد پیچیدگی قضاوت حسابرسی و سطح اهمیت

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

ارزشی که با حسابرسی صورت های مالی ایجاد شود ناشی از قضاوت حسابرس و درکل ناشی از مجموعه قضاوت های حرفه ای است که در چارچوب استانداردهای حسابداری و حسابرسی انجام می شود .در سال های اخیر توجه بسیاری از محققان و اساتید حسابداری به موضوع قضاوت حرفه ای حسابرسان جلب شده است. این جلب توجه، اهمیت موضوع قضاوت حرفه ای را بیان می کند. بنابراین شناسایی عواملی که بر قضاوت حرفه ای موثر هستند می تواند کمک بزرگی به حسابرسان مستقل نماید. از این رو هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل موثر بر تعدیلات صورت های مالی با رویکرد پیچیدگی قضاوت حسابرسی و سطح اهمیت می باشد. برای آزمون فرضیه ها از اطلاعات 84 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در بازه زمانی سال های بین 1397-1391 استفاده شده است. نتایج بیانگر آن بود که بین اندازه حسابرس، تجربه حسابرس، استقلال هیات مدیره، مالکیت نهادی، تمرکز مالکیت با پیچیدگی قضاوت حسابرسی ارتباط منفی و معناداری وجود دارد. همچنین بین دوگانگی وظیفه مدیرعامل و پیچیدگی قضاوت حسابرسی ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد. اما بین فشار بودجه زمانی و پیچیدگی قضاوت حسابرسی ارتباط معناداری یافت نشد. در ادامه نتایج بیانگر آن بودکه سطح اهمیت ارتباط بین اندازه حسابرس، دوگانگی وظیفه مدیرعامل را با پیچیدگی قضاوت حسابرسی تقویت می کند. اما سطح اهمیت ارتباط بین تجربه حسابرس، استقلال هیات مدیره را با پیچیدگی قضاوت حسابرسی تضعیف می کند.

زبان:
فارسی
صفحات:
27 تا 44
لینک کوتاه:
magiran.com/p2471493 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!