شناسایی و اولویت بندی موانع و ضرورت های بکارگیری فن آوری بلاک چین در حسابرسی با رویکرد دلفی فازی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

فن آوری های نوین از جمله فن آوری بلاک چین با افزایش در سرعت پردازش، تحلیل و امنیت اطلاعات، مبادله الکترونیک اطلاعات با کیفیت بالا و فراهم نمودن قابلیت مقایسه اطلاعات، امکان پاسخ گویی و تصمیم گیری درست را تسهیل نموده است. در ایران نیز طی چند سال اخیر موضوعات مرتبط با بلاک چین مطرح شده و با توجه به اقدامات صورت گرفته در جهان پیشرفته، حرکت به سمت استفاده از آن اجتناب ناپذیر است. مشکلات ذاتی در حرف حسابداری و حسابرسی و قابلیت ها و مزایای فن آوری نوظهور نظیر بلاک چین، زمینه ای را برای پرداختن به موضوع پژوهش حاضر فراهم ساخت. پژوهش حاضر، با هدف شناسایی ضرورت ها و موانع بکارگیری فن آوری بلاک چین در حسابرسی انجام گردید. برای تحقق این هدف از دو بخش استفاده شد. در بخش اول، با مطالعه جامع ادبیات موضوع، شاخص های موانع و ضرورت های بکارگیری فن آوری بلاک چین در حسابرسی شناسایی شد و در بخش دوم برای بومی سازی شاخص ها از تکنیک دلفی فازی استفاده گردید تا هم توافق خبرگان در مورد شاخص ها مبنای تصمیم گیری باشد و هم در فضای فازی بتوان به طور دقیق تر به تحلیل نظرات کلامی خبرگان پرداخت. 79 شاخص شناسایی شده از ادبیات که به ترتیب 45 مورد آن مرتبط با موانع و 34 مورد آن مربوط به ضرورت ها می باشد با استفاده از نظر خبرگان در حوزه های تکنولوژی بلاک چین و حسابرسی، طی دو مرحله دلفی به 33 شاخص نهایی تبدیل و سپس رتبه بندی گردید.

زبان:
فارسی
صفحات:
261 تا 279
لینک کوتاه:
magiran.com/p2471507 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!