ارائه مدل ارتقا شایستگی با هدف مدیریت عملکرد مدیران آموزش با تاکید بر عدم رقابت پذیری سازمان (مطالعه موردی صنعت هواپیمایی)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

یکی از عوامل اثرگذار بر جایگاه پایین ایران درحوزه هوانوردی به فقدان مدیران شایسته در مراکز آموزش هوانوردی باز می گردد. در این راستا، هدف تحقیق حاضر شناسایی و ارایه مدل ارتقاء شایستگی و مدیریت عملکرد مدیران آموزش با تاکید بر رقابت پذیری سازمان در صنعت هوانوردی بوده است. روش تحقیق از نوع کاربردی و اکتشافی و در دو بخش کمی و کیفی انجام شده است. جامعه آماری در بخش کیفی مدیران و خبرگان در صنعت هوانوردی بودند که با روش اشباع نظری 10 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند و جامعه آماری در بخش کمی کلیه کارکنان شرکت هواپیمایی آسمان در سال 1397 بودند که با روش نمونه گیری تصادفی ساده 250 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت گرداوری داده ها در بخش کیفی از مصاحبه استفاده شد و در بخش کمی از پرسشنامه محقق ساخته که روایی آن توسط خبرگان تایید و پایایی با آلفای کرونباخ بررسی و (0.80) تایید گردید. بر این مبنا شایستگی های مدیران در سه زیر گروه فنی، ادراکی و ارتباطی با 70 گویه دسته بندی شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل محتوای کیفی و معادلات ساختاری و نرم افزارهای SPSS25 -PLS استفاده شد. نتایج نشان داد که ابعاد اصلی 3 گانه ارتقای شایستگی مدیران (فنی، ادراکی، ارتباطی) و مولفه های مرتبط مورد تایید بوده و در مدل عملیاتی و نهایی ارایه گردید و بررسی های نظری و کیفی خبرگان نیز نشان داد که مدل از برازش مناسبی برخوردار می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
373 تا 390
لینک کوتاه:
magiran.com/p2471512 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!