طراحی و پیاده سازی سیستم تصمیم یار بالینی برای تشخیص و پیش بینی بیماری نارسایی مزمن کلیه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

بیماری نارسایی مزمن کلیه (Chronic kidney disease, CKD) یکی از مهم ترین نگرانی های سلامت عموم در سراسر جهان است. افزایش مداوم تعداد بیماران مبتلاء به مرحله نهایی نارسایی کلیه (End stage renal disease, ESRD) که برای زنده ماندن نیاز به پیوند کلیه و صرف هزینه های زیادی دارند، اهمیت تشخیص زودرس و درمان به موقع بیماری را برجسته تر کرده است. هدف از مطالعه حاضر طراحی یک سیستم تصمیم یار بالینی برای تشخیص CKD و سپس پیش بینی مرحله پیشرفته بیماری برای مدیریت و درمان بهتر بیماران می باشد.

مواد و روش ها

در این مطالعه گذشته نگر- توسعه ای، مدارک بالینی 600 بیمار مشکوک به CKD با 22 متغیر که طی سال های 1398 و 1399 به بیمارستان شهید لبافی نژاد تهران مراجعه کرده بودند، مورد بررسی قرار گرفت. بر اساس متغیرهای استخراجی، الگوریتم های داده کاوی مانند بیزین ساده، جنگل تصادفی، درخت تصمیم J-48 و شبکه عصبی پرسپترون چندلایه ایجاد شدند. سپس عملکرد مدل های طراحی شده بر اساس معیارهای ارزیابی عملکرد الگوریتم های طبقه بندی کننده و روش  K-Fold cross validaton مورد مقایسه قرار گرفت. در نهایت مناسب ترین مدل پیش بینی کننده بر اساس مقایسه نتایج حاصل از ارزیابی عملکرد الگوریتم ها و با به کارگیری زبان برنامه نویسی C# پیاده سازی گردید.

یافته ها

الگوریتم طبقه بندی جنگل تصادفی با میزان صحت 8/99% و 66/88%، اختصاصیت 100% و 8/93%، حساسیت 75/99% و 7/88%، ضریب اف 8/99% و 7/88%، میزان کاپا 4/99% و 73/82% و سطح زیر نمودار(ROC)  100% و 52/90% به عنوان بهترین مدل داده کاوی به ترتیب برای تشخیص و پیش بینی CKD شناسایی شد.

نتیجه گیری

در مجموع سیستم MC-DMK توسعه یافته بر اساس الگوریتم جنگل تصادفی می تواند در محیط های واقعی بالینی به صورت کاربردی مورد استفاده قرار گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
484 تا 495
لینک کوتاه:
magiran.com/p2471559 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!