بررسی اثر محافظتی عصاره اتانولی و آبی دانه گیاه انیسون Pimpinella anisum L. در آسیب کبدی ناشی از داروی شیمی درمانی L-آسپاراژیناز در موش های صحرایی با استفاده از رادیوداروی کبدی 99mTc- فیتیت

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

در این مطالعه به بررسی اثر محافظتی عصاره اتانولی و آبی دانه گیاه انیسون در آسیب کبدی ناشی از داروی شیمی درمانی L-آسپاراژیناز در موش صحرایی با استفاده از رادیوداروی کبدی نشاندار با 99mTc پرداخته شده است.

مواد و روش ها

60 موش صحرایی ماده به 9 گروه تداخل شامل گروه L- آسپاراژیناز، دو گروه عصاره آبی 100 وmg/kg 200، دو گروه عصاره اتانولی 100 وmg/kg 200، گروه عصاره آبیmg/kg 100+ L- آسپاراژیناز، گروه عصاره آبیmg/kg 200+ L- آسپاراژیناز، گروه عصاره اتانولیmg/kg 100+ L- آسپاراژیناز و گروه عصاره اتانولیmg/kg 200+ L- آسپاراژیناز و یک گروه شاهد تقسیم شدند. رت ها L- آسپاراژیناز را به میزانIU/Kg 1000 در حلال نرمال سالین به صورت داخل صفاقی و یک روز درمیان طی دوره 7 روزه و عصاره آبی و اتانولی دانه گیاه انیسون به مدت 7روز متوالی به صورت گاواژ دریافت کردند. 24 ساعت پس از دریافت آخرین دوز عصاره و دارو، رت ها 20 دقیقه پس از تزریق رادیوداروی 99mTc-Phytate با دوز کشنده کتامین/زایلازین کشته و ارگان های حیاتی از پیکره آن ها جدا و اکتیویته آن ها با دستگاه گاماکانتر اندازه گیری شد. تصویربرداری با گاماکمرا و ارزیابی های پاتولوژیکی و خونی جهت بررسی های بیش تر انجام شد.

یافته ها

آسیب کبدی ناشی از داروی L-آسپاراژیناز در رت های تیمار شده با عصاره دانه انیسون به ویژه عصاره اتانولی به طور قابل توجهی کاهش یافت. لازم به ذکر است که عصاره دانه انیسون به ویژه عصاره آبی به تنهایی منجر به آسیب کبدی گردید (05/0˂P) که احتمال می رود عمدتا ناشی از آلودگی گیاه به ترکیبات سمی پیرولیزیدین آلکالویید باشد.

نتیجه گیری

عصاره اتانولی دانه انیسون به دلیل وجود ترکیباتی هم چون آنتول و ترکیبات فنولیک می تواند باعث کاهش سمیت کبدی ناشی از داروی شیمی درمانی L-آسپاراژیناز در موش های صحرایی شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
554 تا 565
لینک کوتاه:
magiran.com/p2471567 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!