تاثیر مدیریت شهری بر افزایش و ارتقاء احساس امنیت زنان در فضاهای شهری (مورد مطالعه:مناطق 5 و 6 شهرداری تبریز)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

فضاهای شهری به‌عنوان مهم‌ترین بستر فعالیت و زندگی شهروندان نقش بسیار مهمی را در هویت بخشی انسان‌ها ایفا می‌کنند. فقدان احساس‌امنیت، در میان زنان یک جامعه باعث کمرنگ‌تر شدن حضور آن‌ها و کاهش سرزندگی شهری خواهد شد. پژوهش حاضر به بررسی مشکلات و نارسایی‌های فضاهای شهر تبریز باهدف ارتقاء احساس‌امنیت زنان می‌پردازد. در این راستا معیارهای فضایی و کالبدی موثر بر ارتقاء احساس‌امنیت از دیدگاه زنان و رابطه بین نقش مدیریت شهری و افزایش احساس‌امنیت و آرامش زنان بررسی شده است؛ بنابراین بعد از مطالعات کتابخانه‌ای و بررسی فرضیه ها و تحلیل پژوهش های موفق در این زمینه، زنان ساکن دو منطقه شهر تبریز با پاسخگویی به پرسشنامه‌ها مورد تحلیل قرار گرفته‌اند. پژوهش بر مبنای هدف، از نوع پژوهش های کاربردی بوده و روش مطالعه به‌صورت اسنادی، میدانی و از نوع توصیفی-تحلیلی است و در پایان فرضیه ها از طریق نرم‌افزار آماری «اس پی اس اس»[1]، آماره تحلیلی رگرسیون و سطح معنی‌داری «آنوا»[2] مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفته است. در این پژوهش برای ارزیابی قابلیت اعتماد پرسش های پرسشنامه‌ها، از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است. هرقدر این ضریب بیشتر باشد نشان‌دهنده اعتمادپذیری بیشتر آزمون است. معنی‌داری (000/0) کمتر از سطح معنی‌داری موردقبول (05/0) است؛ بنابراین فرضیه حمایت مدیریت شهری و احساس‌امنیت با همبستگی بالا (88/0) موردقبول واقع می‌شود. نتایج به‌دست‌آمده نشان می‌دهد بین حمایت مدیریت شهری و احساس‌امنیت زنان، همبستگی مستقیم و معنی‌داری وجود دارد و با افزایش حمایت مدیریت شهری، احساس‌امنیت بین پاسخگویان افزایش می‌یابد.

زبان:
فارسی
صفحات:
61 تا 94
لینک کوتاه:
magiran.com/p2472008 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!